Blog

Bij duurzaam ondernemen wordt vaak gedacht aan de grote ondernemingen. En natuurlijk, de grote bedrijven kunnen op het gebied van duurzaamheid veel meer stappen maken. Maar wist je dat je als starter wel degelijk duurzaam kunt ondernemen? Wij van Bedrijfstarten.nl vertellen je graag hoe je als startende ondernemer ook het verschil kunt maken. 

Wat is duurzaam ondernemen?

Duurzaam ondernemen betekent een verschuiving van enkel winst maken naar een bredere verantwoordelijkheid. Als bedrijf kijk je dan niet alleen naar het eigen succes, maar ook naar de impact op de wereld om je heen. Door duurzame keuzes te maken, draag je bij aan een betere toekomst voor iedereen. Duurzaam ondernemen gaat om drie pijlers:

  • People (zowel je eigen medewerkers als dieper in de productieketen)
  • Planet (milieu)
  • Profit (economische prestaties)

6 tips om duurzaam te ondernemen als starter

Wij van Bedrijfstarten.nl geven je graag een aantal tips om ook als starter duurzaam te ondernemen. 

1. Quick wins

Deze quick wins kosten niet veel, maar leveren wel winst op. Een aantal van deze maatregelen heeft ook een positieve invloed op je energierekening. 

  • Betrek je een wat ouder pand? Vervang de oude (gloei)lampen dan voor een duurzamere variant. 
  • Plaats bewegingsschakelaars in ruimtes zoals het magazijn, het toilet en de kantine.
  • Laat de computer, tv en andere apparaten niet op stand-by staan, maar zet ze helemaal uit wanneer je ze langere tijd niet gebruikt.
  • Maak gebruik van waterbesparende toiletspoelbakken en kranen.
  • Print zo weinig mogelijk uit. Moet je wel printen? Kies dan voor dubbelzijdig afdrukken en maak gebruik van een duurzaam lettertype. Een duurzaam lettertype verbruikt minder inkt, zodat je een stuk langer met de toner kunt doen. 

2. Zoek een duurzame leverancier

Ben je nog op zoek naar de juiste leveranciers van materialen of eindproducten? Kies dan eens voor een duurzame leverancier. Maak meteen goede afspraken over het inkopen van minder milieubelastende producten en het verminderen van verpakkingen. Wat zijn bij deze partij de mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid? 

3. Steun maatschappelijke initiatieven 

Duurzaam ondernemen of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is meer dan alleen het terugbrengen van je energiegebruik en het aanschaffen van een zuinige bedrijfsauto. Geef als startende ondernemer ook eens het goede voorbeeld door maatschappelijke initiatieven te ondersteunen of vrijwilligerswerk te doen. Kijk wat er in de buurt zoals georganiseerd wordt of vraag eens rond wat de mogelijkheden zijn. 

4. Afval scheiden 

Geen idee of je thuis afval scheidt, maar probeer dit ook zakelijk zoveel mogelijk te doen. Groente-, fruit- en tuinafval (GFT), papier en karton, glas, petflessen, blikjes en batterijen kun je namelijk beter scheiden van het (overige) restafval.

5. Oog voor personeel

Heb je al personeel in dienst of ben je voornemens om personeel in dienst te nemen? Dan is oog hebben voor je personeel natuurlijk altijd heel erg belangrijk. Maar ook qua personeel kun je punten scoren met duurzame initiatieven. Stimuleer de gezondheid van je medewerkers bijvoorbeeld door ze korting te geven op een sportschoolabonnement, door fruit op het werk, door het verzorgen van een gezonde lunch en door goed meubilair te voorzien. Gezonde en blije medewerkers betekenen een lager ziekteverzuim en dit scheelt jou weer in kosten. 

6. Laat de buitenwereld zien wat je doet

Communiceer je duurzame keuzes, want het is zonde om jouw inzet, jouw initiatieven stil te houden. Ook klanten en/of opdrachtgevers willen in deze tijd graag weten of het bedrijf van wie zij producten of diensten afnemen, zich actief bezighoudt met duurzaam ondernemen. 

Wil jij duurzaam ondernemen? Neem contact met ons op

Wil jij als starter ook meteen duurzaam gaan ondernemen, maar weet je niet waar te beginnen? Geen nood, wij van Bedrijfstarten.nl helpen je graag met het nemen van de juiste stappen. Neem contact met ons op, onze specialisten staan altijd voor je klaar.

Lees Meer

Dropshipping is in de e-commercewereld een veelbesproken onderwerp. Maar wat is dropshipping nu eigenlijk? Hoe werkt het? Welke aanbieders zijn er? En wanneer is het voor jou als ondernemer interessant? Wij van Bedrijfstarten.nl geven in dit artikel graag antwoord op al deze vragen, zodat jij kunt bepalen of dropshipping iets voor jou is. Want dropshipping is een makkelijke én populaire manier om een online bedrijf te starten. 

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een bedrijfsmodel waarbij de items die via een webshop verkocht worden door de leverancier of fabrikant rechtstreeks bij de klant worden bezorgd. Oftewel, de webshopeigenaar biedt producten aan in hun webwinkel die ze zelf niet op voorraad hebben. Als webshopeigenaar hoef je met behulp van dropshipping dus niet te investeren in magazijnruimte, heb je maar weinig startkapitaal nodig en loop je ook niet het risico dat je met onverkochte voorraad blijft zitten. 

Hoe werkt dropshipping?

Bij dropshipping zijn drie partijen betrokken:

  • De eindgebruiker (consument) koopt een product bij een webshop of fysieke winkel en weet daarbij niet van welke groothandel hij het product ontvangt. Dit komt omdat de eindgebruiker alleen contact heeft met de tussenhandel.
  • De verkoper (dropshipper) beheert de winkel en probeert zoveel mogelijk producten te verkopen. Als de verkoper een bestelling ontvangt, neemt hij contact op met de dropshipping-groothandel. De groothandel ontvangt de gegevens van de bestelling en van de klant. 
  • De dropshipping-aanbieder (groothandel) is degene die de bestelling in ontvangst neemt, de bestelling verpakt en vervolgens opstuurt naar de eindgebruiker. 

Het werkt als volgt:

  1. Een klant plaatst een bestelling in jouw webshop of via social media. 
  2. Als eigenaar van de webshop stuur jij de bestelling direct door naar de groothandelaar of de fabrikant. 
  3. Daar worden de bestelde artikelen ingepakt en direct vanuit het magazijn naar de klant verzonden.
  4. De klant betaalt jou de verkoopprijs en jij betaalt de leverancier de inkoopprijs. Het verschil is jouw verdienste. 

Wat zijn dropshipping leveranciers?

Dropshipping leveranciers zorgen voor het verzenden van de bestellingen die verkopers hebben geplaatst namens de klant. Je kunt als verkoper samenwerken met een individuele leverancier of een platform dat verzending via meerdere leveranciers aanbiedt, zoals AliExpress. Bepaal voor jezelf wat jij belangrijk vindt aan een goede dropshipping leverancier. Vind je het bijvoorbeeld niet erg dat de levertijd wat langer is? Dan is AliExpress een prima keuze. Hecht je waarde aan een snellere levering? Dan moet je de leverancier toch wat dichter bij huis zoeken.

De voor- en nadelen van dropshipping

Dropshipping is een populaire manier om online geld te verdienen, maar het businessmodel van dropshipping komt ook regelmatig negatief in het nieuws. Dropshipping biedt dus zowel voor- als nadelen.

Voordelen 

  • Je hoeft geen eigen voorraad te hebben en dus minder te investeren. 
  • Het startkapitaal dat je nodig hebt en het risico dat je loopt, is veel lager. 
  • Je blijft niet met onverkochte voorraadproducten zitten. 
  • Je hebt de ruimte om snel op nieuwe trends in te spelen, nieuwe producten aan je assortiment toe te voegen en slecht lopende producten te verwijderen. 

Nadelen

  • Als dropshipper heb je weinig controle over onder andere de kwaliteit van het product, omdat het rechtstreeks vanuit een magazijn verstuurd wordt. 
  • Je hebt geen controle over de voorraadaantallen, de verpakking en de verzending. Hierdoor is de look-and-feel misschien niet zoals je zelf graag zou willen.
  • Je kunt te maken krijgen met leveringsproblemen die je zelf niet kunt oplossen. Je bent dus afhankelijk van de groothandel. 
  • Er zijn ook financiële nadelen: de winstmarges zijn vaak lager dan bij de traditionele detailhandel, de groothandel pakt het grootste deel van de winst en veel leveranciers accepteren geen retourzendingen.

Interesse? Neem contact op!

Ook in 2024 is dropshipping nog steeds een populaire keuze voor eigenaren van webshops en mensen die een eigen retailbedrijf willen starten. Ben jij na het lezen van dit artikel ook geïnteresseerd in dropshipping en wil je graag meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. De specialisten van Bedrijfstarten.nl helpen je graag op de juiste weg.

Lees Meer

Leiderschap is een van de belangrijkste factoren voor het succes van een organisatie. Het vormt de basis voor het motiveren van teams, het bevorderen van samenwerking en het creëren van een positieve werkomgeving. Ieder bedrijf heeft een effectieve leider nodig die richting geeft en het team inspireert om gezamenlijk doelen te bereiken.

Of je nu zelf wilt werken aan je eigen leiderschapskwaliteiten of iemand zoekt die dergelijke kwaliteiten bezit, het begrijpen van de zeven eigenschappen van effectief leiderschap biedt waard. We vertellen er graag meer over. 

7 eigenschappen van leiderschap: Wat houdt het in? 

Stephen R. Covey schreef in zijn invloedrijke boek “De 7 Eigenschappen van Effectief Leiderschap” over de kernprincipes die leiders nodig hebben om succesvol te zijn. Deze eigenschappen zijn niet alleen belangrijk voor persoonlijke ontwikkeling, maar ook voor het inspireren en begeleiden van anderen.

Hoewel dit boek al dateert uit 1989, is het vandaag de dag nog altijd een onmisbare gids voor eenieder die zijn of haar leiderschapsvaardigheden wil ontwikkelen. Een absolute aanrader om eens te lezen wanneer je zelf ondernemer bent of een leidinggevende rol vervult binnen een organisatie. 

Welke eigenschappen moet iemand met een leidersrol hebben? 

De principes van Covey zijn tijdloos. En daar zijn redenen voor! Al ruim 30 jaar inspireert het miljoenen mensen om doelgericht aan hun leiderschapskwaliteiten te werken. Maar wat zijn die eigenschappen nu eigenlijk? We lichten ze graag toe: 

1 – Wees proactief

Proactief zijn betekent dat je verantwoordelijkheid neemt voor je eigen leven en keuzes. In plaats van te reageren op omstandigheden, neem je het heft in eigen handen en handel je met intentie en doelgerichtheid. Effectieve leiders wachten niet passief af tot dingen gebeuren, maar anticiperen op uitdagingen en grijpen kansen aan voordat ze ontstaan.

2 – Begin met het einde in gedachten

Wat is het doel dat je wilt bereiken? Deze vraag staat centraal bij het beginnen met het einde in gedachten. Effectieve leiders hebben een duidelijke visie van wat ze willen bereiken en waarom het belangrijk is. Door deze eindbestemming scherp voor ogen te houden, kun je je dagelijkse acties en beslissingen afstemmen op je langetermijndoelen. 

3 – Belangrijke dingen eerst

First things first betekent dat je prioriteiten stelt en je focust op wat écht belangrijk is. Effectieve leiders begrijpen dat niet alle taken gelijk zijn en zien dat sommige taken eerder bijdragen aan het bereiken van de uiteindelijke doelen dan andere. Door deze belangrijke taken voorrang te geven, kunnen leiders ervoor zorgen dat hun tijd en energie worden besteed aan activiteiten die de grootste impact hebben.

4 – Denk in win-win

Denk vanuit eigen perspectief, maar verdiep je soms ook in de ander. Soms zul je een compromis moeten sluiten om tot een oplossing te komen die voor beide partijen voordelig is. Effectieve leiders streven naar situaties waarin iedereen wint, omdat dit leidt tot duurzame relaties en een positieve werkomgeving. In plaats van te focussen op winnen ten koste van de ander, zoeken ze naar oplossingen die voordelen voor beiden opleveren.

5 – Eerst zelf begrijpen, dan begrepen worden

Wanneer je de ander begrijpt kun je je beter inleven in hun behoeften. Effectieve leiders weten dat luisteren een cruciale vaardigheid is en dat door eerst te begrijpen wat de ander drijft en wat hun zorgen zijn, ze meer vertrouwen en respect kunnen opbouwen. Observeren en waarnemen heeft meer waarde dan je wellicht denkt.

6 – Zorg voor synergie

Synergie is soms lastig uit te leggen, maar komt erop neer dat gezamenlijke inspanningen meer opleveren dan de som van de individuele bijdragen. Het is het resultaat van effectieve samenwerking en de combinatie van verschillende talenten, vaardigheden en perspectieven binnen een team. Een goede leider bevordert de synergie door talenten te herkennen en een cultuur van open communicatie en vertrouwen te creëren.

7 – Houd de zaag scherp

Door tijd te nemen om af en toe de zaag te slijpen zorg je ervoor dat je effectief en efficiënt blijft werken. Het betekent dat je regelmatig tijd moet besteden aan persoonlijke groei en ontwikkeling, zoals het leren van nieuwe vaardigheden, het bijhouden van kennis in je vakgebied en het zorgen voor voldoende rust en ontspanning. Dit helpt om gemotiveerd te blijven en je energie op peil te houden, wat cruciaal is voor langdurig succes.

Meer weten over het opstarten van een eigen bedrijf? 

Bij Bedrijfstarten.nl zijn wij groot voorstander van de principes van Covey. De waarde van goede leiderschapskwaliteiten kan namelijk een grote bijdrage leveren aan het succes van zowel individuen als organisaties. We vertellen je dan ook graag meer over de principes en hoe deze toepasbaar zijn in de praktijk. 

Tegelijkertijd ben je bij ons ook aan het juiste adres wanneer je ondersteuning nodig hebt bij het opstarten van je eigen bedrijf. Wij geloven dat een sterke basis en goede leiderschapsvaardigheden essentieel zijn voor een succesvolle onderneming en helpen je graag op weg naar jouw doelen. Neem hiervoor geheel vrijblijvend contact met ons op.

Lees Meer

De onderscheidendheid van jouw eigen bedrijf is essentieel om het verschil te maken tussen succes en falen in een competitieve markt. Het stelt je in staat om je unieke waarde te benadrukken, klanten aan te trekken en te behouden en een sterke merkidentiteit op te bouwen. 

Je weet pas wanneer je onderscheidend bent door goed te weten wat je concurrenten doen. Een concurrentieanalyse maken is dan ook een waardevolle troef om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je rivalen. Zo kun jij inspelen op de kansen in de markt. 

Wat is een concurrentieanalyse? 

Het woord zegt het al, een concurrentieanalyse is een grondige analyse van jouw concurrenten. In wat ze goed doen, waar hun sterke punten liggen en welke strategieën ze hanteren om klanten aan te trekken. Door nauwkeurig en systematisch in kaart te brengen hoe zij opereren, is het mogelijk om betere tactische beslissingen te nemen. 

Enkele zaken die je in een concurrentieanalyse in kaart brengt: 

  • De doelgroepen van de concurrentie
  • De producten en/of diensten die zij aanbieden
  • De markt waarin ze actief zijn en de grootte ervan
  • De prijs van de producten en/of diensten die ze aanbieden
  • De marketing- en communicatiestrategieën die ze gebruiken
  • De sterke en zwakke punten van de concurrenten

Bepaal eerst wie je concurrenten zijn? 

Voordat je begint met het maken van een concurrentieanalyse is het belangrijk om te weten wie nu eigenlijk je concurrenten zijn? Zoek online of er bedrijven zijn die soortgelijke producten of diensten verkopen, kijk eventueel ook naar bedrijven die een gedeelte van jouw aanbod dekken en neem ook de bedrijven die een alternatieve oplossing bieden voor de behoeften van je doelgroep mee. Maak een lijstje met verschillende soorten concurrenten en kijk met name naar de verschillende bedrijfsgroottes en ervaringen. 

Heb je moeite om in te schatten wie nu eigenlijk je concurrenten zijn? Raadpleeg dan vrienden, familieleden en kennissen om met je mee te denken. Hoe beter je de concurrenten in zicht hebt, hoe waardevoller je analyse zal zijn. 

Tip: Het ontwikkelen van een strategie, hoe doe je dat?

Wat zijn de voordelen van een concurrentieanalyse? 

Een concurrentieanalyse opstellen heeft vele voordelen. Niet alleen ben je gericht bezig met het in kaart brengen van de concurrentie, je verkrijgt ook waardevolle inzichten die je strategieën kunnen versterken. Enkele belangrijke voordelen zijn:

  • Inzicht in marktpositie: Je krijgt een duidelijk beeld van waar jouw bedrijf staat ten opzichte van concurrenten.
  • Identificatie van kansen: Door de sterke en zwakke punten van concurrenten te analyseren, ontdek je kansen om met jouw bedrijf te groeien.
  • Verbetering van strategieën: De analyse helpt je om je eigen strategieën en processen te optimaliseren op basis van wat wel en niet werkt in de markt.
  • Risicovermijding: Door te begrijpen welke fouten concurrenten hebben gemaakt, kun je vergelijkbare valkuilen vermijden. 


Je hebt een concurrentieanalyse gemaakt: wat nu? 

Heb je met succes een concurrentieanalyse gemaakt en zit al je ziel en zaligheid in deze waardevolle inzichten? Dan is het tijd om deze informatie om te zetten in actie. Is het voor jou nu bijvoorbeeld duidelijk wat jouw positie in de markt is? Zorg er dan voor dat je een actieplan opstelt om je unieke waarde te benutten. Wil je je identificeren met de grotere spelers in de branche? Gebruik dan de inzichten uit de analyse om zelf de stappen te zetten die nodig zijn. 

Bepaal welke specifieke stappen je kunt nemen om je aanbod te verbeteren, je marketingstrategie aan te passen of je klantenservice te optimaliseren. Dit kan ook betekenen dat je nieuwe doelgroepen gaat aanspreken of je communicatie richting de bestaande klanten heroverweegt.

Wil je groeien met jouw onderneming? Schakel Bedrijfstarten.nl in! 

De concurrentieanalyse is slechts een klein onderdeel van hetgeen dat nodig is om daadwerkelijk stappen te zetten met jouw bedrijf. En toch biedt het veel waarde om inzicht te krijgen in jouw huidige positie in de markt. Hierdoor kun je de stip op de horizon helderder definiëren en gerichter werken aan je groeidoelen.
Kun je wel wat ondersteuning gebruiken om écht stappen te maken met jouw onderneming? Of wil je een eigen bedrijf starten? De specialisten van Bedrijfstarten.nl staan graag voor je klaar. Met jarenlange ervaring in het begeleiden van ondernemers bieden wij praktische strategieën en inzichten die helpen om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Neem hiervoor geheel vrijblijvend contact met ons op.

Lees Meer

Als ondernemer met personeel, leidinggevende, afdelingshoofd of zelfs als teamlid binnen een organisatie kom je onvermijdelijk in aanraking met het concept van leiderschap. In de basis betekent leiderschap dat je anderen motiveert, inspireert en begeleidt om gezamenlijke doelen te bereiken.

In deze blog gaan we dieper in op het begrip leiderschap, benoemen we de eigenschappen die bij dit persoonlijkheidskenmerk horen en bespreken we de verschillende soorten leiderschapsrollen. 

Wat betekent leiderschap? 

Er bestaan veel definities van het woord leiderschap. Over het algemeen wordt leiderschap gezien als het vermogen om anderen te inspireren, te motiveren en te begeleiden naar het bereiken van gemeenschappelijke doelen of visies. Maar denk ook aan het nemen van initiatief, het beheren van relaties en het creëren van een prettige werksfeer voor alle werknemers. 

Leiderschap is in de basis een persoonlijkheidskenmerk, maar heeft niets te maken met een specifieke functie. Het kan worden uitgeoefend op alle niveaus binnen een organisatie, zelfs wanneer je als teamlid bijvoorbeeld leiding hebt over een stagiair. 

Welke eigenschappen horen bij leiderschap? 

  • Visie en zelfreflectie
  • Coachings- en communicatievaardigheden
  • Besluitvaardigheid
  • Empathie en integer
  • Inspiratiebron voor anderen
  • Teamgericht
  • Flexibiliteit

De vijf definities van leiderschap

Globaal genomen wordt het begrip leiderschap ingedeeld op vijf invalshoeken. Deze zijn: 

Klassiek leiderschap: Klassiek leiderschap omvat traditionele leiderschapspraktijken waarbij de focus ligt op het gezag en de autoriteit van de leider. Een voorbeeld van klassiek leiderschap is een directeur van een bedrijf die beslissingen neemt op basis van zijn of haar positie en ervaring, en verwacht dat medewerkers deze beslissingen zonder veel tegenspraak opvolgen.

Formeel leiderschap: Formeel leiderschap verwijst naar leiders die hun positie binnen de hiërarchie van een organisatie gebruiken om invloed uit te oefenen en beslissingen te nemen. Een voorbeeld hiervan is een teamleider die verantwoordelijk is voor het aansturen van een team en het nemen van beslissingen over de dagelijkse gang van zaken binnen dat team.

Doelgericht leiderschap: Doelgericht leiderschap richt zich op het stellen van duidelijke doelen en het inspireren van anderen om deze doelen te bereiken. Een voorbeeld van doelgericht leiderschap is een coach die zijn sportteam motiveert om een bepaald kampioenschap te winnen door het stellen van realistische doelen en het bieden van gerichte training en ondersteuning.

Transactioneel leiderschap: Transactioneel leiderschap houdt in dat leiders beloningen en straffen gebruiken om prestaties te stimuleren en te beheren. Een voorbeeld van transactioneel leiderschap is een manager die bonussen toekent aan werknemers die bepaalde doelen bereiken, en disciplinaire maatregelen neemt tegen werknemers die niet aan de verwachtingen voldoen.

Transformationeel leiderschap: Transformationeel leiderschap gaat verder dan het beheren van taken en richt zich op het inspireren van anderen en het stimuleren van positieve verandering binnen de organisatie. Een voorbeeld van transformationeel leiderschap is een CEO die een visie voor de toekomst van het bedrijf communiceert en medewerkers motiveert om zich in te zetten voor deze gedeelde visie door middel van inspirerende leiderschapstechnieken zoals empowerment en mentorship.

Leiderschap is essentieel voor het succes van jouw start-up

Heb je plannen om een eigen bedrijf te starten? Dan is het ontwikkelen van sterke leiderschapsvaardigheden van cruciaal belang. Als startende ondernemer ben jij het gezicht en de drijvende kracht achter jouw bedrijf. Het vermogen om anderen te inspireren, te motiveren en effectief te leiden zal niet alleen de groei en het succes van je bedrijf bepalen, maar ook het vermogen om uitdagingen te overwinnen en kansen te benutten. 

Bij Bedrijfstarten.nl helpen we je graag bij het vormgeven van jouw bedrijf, vanaf de eerste stappen van ideevorming tot aan de realisatie en groei van je start-up. Neem hiervoor geheel vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag!

Lees Meer

Het hebben van een strategisch plan is ontzettend belangrijk om concrete doelen te stellen waarnaar kan worden toegewerkt. Zowel voor start-ups als miljoenenbedrijven. Zie het als een uitgeschreven route naar de stip op de horizon. En hoewel veel mensen denken dat een strategie een boekwerk is van honderden pagina’s, hoeft dit in werkelijk absoluut niet zo te zijn. Integendeel zelfs!

Het ontwikkelen van een strategie is nodig voor als je een eenmanszaak, BV of stichting gaat oprichten.

In deze blog gaan we dieper in op het begrip strategie, benoemen we wat nu eigenlijk de basis vormt van een strategisch plan, en geven we praktische handvatten om een effectieve strategie te ontwikkelen.

Om te beginnen: Wat is nu eigenlijk een strategie? 

Een strategie is in de basis een plan van aanpak dat is ontworpen om specifieke doelen voor jouw bedrijf in kaart te brengen. Het is een bewuste keuze van richting en acties die een organisatie neemt om langetermijndoelen te verwezenlijken. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de omzet, het vergroten van marktaandeel, het verbeteren van klanttevredenheid, of het innoveren van producten en diensten.

Een goede strategie omvat niet alleen een omschrijving van wat een organisatie gaat doen, maar juist ook hoe het dit gaat doen en welke middelen er nog meer nodig zijn om tot een succesvol resultaat te komen. 

Wat vormt de basis van een strategie? 

Een strategie wordt gevormd door de missie, visie en kernwaarden van een organisatie. Samen vormen deze elementen de basis die de richting en focus van de strategie bepalen. Daarnaast dienen ze ook als referentiepunt bij het nemen van strategische beslissingen. 

Het is vooral belangrijk dat de strategie aansluit bij de missie en visie van het bedrijf. Stel jezelf dan ook geregeld de vraag of de doelen die worden omschreven passen bij de identiteit van het bedrijf. Zo worden interne spanningen en tegenstrijdigheden voorkomen. Door daarnaast regelmatig te evalueren of de strategie overeenkomt met de missie, visie en kernwaarden, kan worden gecontroleerd of het bedrijf op koers blijft om de doelen te bereiken.

Hoe werk je een strategie uit? 

Dan de belangrijkste vraag. Hoe werk je nu eigenlijk zo’n strategie uit? Door met name te focussen op de volgende 5 elementen kun jij een ijzersterke strategie uitwerken: 

1 – Bepaal je visie 

Definieer duidelijk wat de gewenste toekomstige staat van je organisatie is. Wat wil je bereiken en waar streef je naar op de lange termijn? Deze visie dient als richtinggevend kompas voor alle strategische beslissingen en acties die je neemt.

2 – Maak een grondige analyse

Voordat je begint met het uitwerken van doelstellingen is het van belang dat je de huidige situatie van het bedrijf in kaart brengt. Wat is nu de jaarlijkse omzet? Hoe ziet het klantenbestand eruit en wat zijn hun behoeften? Welke producten of diensten worden momenteel aangeboden en hoe presteren ze in de markt? 

3 – Begin met het omschrijven van de doelstellingen

Nu je een grondige analyse hebt gemaakt en een duidelijk beeld hebt van de huidige situatie van het bedrijf, is het tijd om concrete doelstellingen te formuleren. Wat wil je concreet bereiken? Omschrijf de doelstellingen SMART (zie ook onderstaand) en zorg ervoor dat ze in lijn zijn met de visie en missie van het bedrijf.

4 – Ontwikkel een actieplan

Hoe ga je de doelstelling concreet omzetten in resultaten? Een belangrijke vraag! Door een actieplan te maken, waarin je omschrijft wat er moet gebeuren om het doel te behalen, creëer je een roadmap voor succes. In het actieplan worden specifieke taken en activiteiten beschreven die nodig zijn om de doelstellingen te bereiken.

Denk aan SMART doelen

Het SMART-formuleren van doelstellingen kan je helpen bij het creëren van heldere en haalbare doelen. Door ze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden te maken, zorg je voor duidelijkheid en focus in je strategie. 

Specifieke doelen helpen bij het richten van de inspanningen, meetbare doelen bieden een manier om de voortgang te meten, acceptabele doelen vergroten de betrokkenheid van alle belanghebbenden, realistische doelen zorgen voor haalbaarheid en tijdgebonden doelen geven een duidelijke deadline voor het behalen van de doelstelling. Het gebruik van SMART-doelen is een effectieve manier om ervoor te zorgen dat je strategie gericht is en dat alle acties bijdragen aan het behalen van de gewenste resultaten.

Een strategie omzetten naar concrete doelen

Nu je een strategie hebt opgezet die uitstekende richtlijnen biedt voor de lange termijn, is het tijd om deze om te zetten naar concrete doelen. Wil je bijvoorbeeld meer omzet realiseren in een bepaalde maand? Formuleer dan een specifiek doel, zoals het behalen van een X bedrag aan omzet in die specifieke maand. Zorg er vervolgens voor dat dit doel meetbaar is, zodat je kunt bijhouden of je de gewenste resultaten behaalt. Stel een realistisch doel dat haalbaar is binnen de gegeven omstandigheden en hulpbronnen. 

Meer weten over het opzetten van een strategisch plan? 

Het opzetten van een strategisch plan is absoluut de moeite waard wanneer je met het bedrijf wilt groeien, specifieke doelen wilt behalen of altijd scherp wilt blijven om het uiterste van de organisatie te vragen. Een goed doordacht strategisch plan helpt bij het creëren van een duidelijke richting voor de toekomst en het identificeren van kansen en bedreigingen. 

Bij Bedrijfstarten.nl zijn wij groot voorstander van het hebben van een strategisch plan. We zien het als een belangrijke leidraad om de successen van jouw bedrijf meetbaar te maken en continu scherp te blijven op je doelstellingen en groeipotentieel. We vertellen je dan ook graag meer over de waarde van een strategie. Neem hiervoor geheel vrijblijvend contact met ons op.

Lees Meer

In het artikel ’10- tot 14-jarigen starten vaker een eigen bedrijf’ schreven we al dat jong ondernemen populair is. Steeds meer jongeren kiezen ervoor om een eigen bedrijf te starten. Tussen 2014 en 2019 is het aantal minderjarige starters dat ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel zelfs verdrievoudigd. 

Het is dus mogelijk om een eigen bedrijf te starten als je jonger bent dan 18 jaar, maar voor grote beslissingen moet je wel toestemming hebben van een ouder of voogd. In dit artikel laten we je als ouders en/of voogd zien wat jij kan doen voor jouw jonge ondernemer.

Toestemming geven 

Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel telt als een zakelijk contract waarvoor je handelingsbekwaam moet zijn. Deze wet is in het leven geroepen om jongeren te beschermen tegen onvoorziene financiële risico’s. Wanneer jongeren een eigen bedrijf willen beginnen, moeten ze dus samenwerken met jou als ouder/voogd. 

Met toestemming van je ouder(s), een wettelijke vertegenwoordiger of met een handlichting van de rechter (vanaf 16 jaar) kunnen minderjarigen zich inschrijven bij de KvK. De KvK regelt dan ook meteen de aanmelding bij de belastingdienst. 

Geef ze vertrouwen en bied de juiste ondersteuning

Jouw kind, in welke leeftijdscategorie dan ook, heeft altijd vertrouwen nodig. Aan jou als ouder dus de taak om te laten weten dat je in ze gelooft, dat je achter ze staat en dat je ze wilt helpen bij het opstarten van een eigen bedrijf. Het is belangrijk dat je ze altijd het gevoel geeft dat je ze helpt. Al is het als klankbord met wie ze hun ideeën kunnen bespreken. Of help ze met de planning, de organisatie, het maken van een plan, het bouwen van een website of het bestellen van de eerste producten. 

Help met onderzoek

Kinderen zitten vaak vol met de wildste ideeën. Juist daarom is het zo belangrijk om ze te helpen om te kijken wat wel of niet realistisch is. Bepaal samen of de uitvoering haalbaar is. Bekijk het idee en stel een plan op waarmee je de potentie in de markt bekijkt. Volwassenen weten vaak uit ervaring wat wel of niet werkt. 

Het financiële plaatje

Ondernemen kost geld. Het ene idee kost meer geld dan het andere idee. Het hoeft niet veel te zijn, maar het is wel goed om hier samen over na te denken. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om een hele grote voorraad te kopen, zonder dat je weet of het ook echt gaan aanslaan. Start je zoon of dochter met een webshop? Dan dient er ook nagedacht te worden over praktische zaken zoals verzending. 

Vragen? Neem contact op!

Wij van Bedrijfstarten.nl zijn van mening dat je als ouder jouw jonge ondernemer alleen maar moet aanmoedigen. Hoe stoer is het als hij of zij deze stap durft te nemen? Ga samen aan de slag, denk mee, zoek uit en start op. Vind je het lastig om de juiste stappen te nemen? En kun je wel wat hulp gebruiken van een ervaren ondernemer? Neem dan contact met ons op. Onze ervaringsdeskundigen helpen je graag. 

Lees Meer

Uit de cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat steeds meer kinderen tussen de 10 en 14 jaar vaker een eigen bedrijf starten. Dat is weer eens wat anders dan gamen, TikTokken en YouTube video’s kijken. In vijf jaar tijd staan er namelijk drie keer zoveel kinderondernemers ingeschreven. In 2019 waren er 112 jonge ondernemers. Op dit moment staan er al 355 kinderen tussen de 10 en 14 jaar ingeschreven. 

Hoe komt dat eigenlijk?

Volgens de Kamer van Koophandel is de reden dat er steeds meer kinderondernemers zijn te danken aan de aandacht voor het zelfstandig ondernemen binnen het onderwijs. Maar natuurlijk ook de digitale vaardigheden van deze generatie en de rolmodellen op social media spelen een belangrijke rol. 

Wat voor bedrijf starten ze dan?

De meeste 10- tot 14-jarigen starten een online onderneming. Het gaat bijvoorbeeld om kleding, sieraden of make-up. Daarnaast is het verkopen van snoep en andere etenswaren ook erg populair. Denk aan producten die in Amerika erg populair zijn, maar hier niet te koop zijn. Slimme jonge ondernemers kopen deze producten in Amerika in en verkopen ze vervolgens in Nederland door. 

Iedereen mag in Nederland een eigen zaak starten. Minderjarigen hebben natuurlijk wel met extra regels te maken. Wie jonger is dan 18 jaar moet toestemming hebben van een ouder of voogd. Deze ouder of voogd is ook aansprakelijk en kan aankopen en contracten te allen tijde terugdraaien. 

De voordelen van ondernemen op jonge leeftijd

Het is niet voor niets dat tieners steeds vaker gaan ondernemen op jonge leeftijd. Het kinderondernemerschap biedt diverse voordelen:

  • Jongeren kunnen hun creativiteit en ideeën kwijt.
  • Bij ondernemerschap komen veel waardevolle skills kijken zoals plannen maken, tijd managen, samenwerken, problemen oplossen, communiceren, doelen opstellen en omgaan met tegenslag. De ideale manier om verantwoordelijkheid te nemen.
  • Het is goed voor het zelfvertrouwen van de jonge ondernemers. In jezelf en in de kracht van je eigen ideeën geloven. 

Behoefte aan ervaring?

Heeft jouw kinderondernemer behoefte aan ervaring van een professional of een eerlijk en goed advies? Neem dan contact op met de ervaringsdeskundigen van Bedrijfstarten.nl. Wij staan graag voor jullie klaar. 

Lees Meer

Wil je echt opvallen met jouw bedrijf?  Het begint allemaal met een sterke eerste indruk. En niets maakt die indruk krachtiger dan een goed doordachte huisstijl. Of je nu een startende ondernemer bent of al een tijdje meedraait, het creëren van een herkenbare visuele identiteit is essentieel om je te onderscheiden van de rest. 

In deze snelbewegende wereld, waarin de concurrentie altijd op de loer ligt, kan een goede huisstijl het verschil maken tussen onopgemerkt blijven en de aandacht grijpen van potentiële klanten. In deze blog vertellen we er graag meer over. 

Wat wordt bedoeld met een huisstijl? 

Een huisstijl is de solide basis van een onderneming. Het is de verzameling van visuele en communicatieve elementen die samen de identiteit van het merk vormen. Denk bijvoorbeeld aan het logo, de kleuren die je gebruikt, de typografie, grafische elementen en de tone of voice waarop je met klanten communiceert. 

Maar een huisstijl gaat verder dan alleen visuele aspecten; het omvat ook de waarden, missie en persoonlijkheid van de onderneming. Wie wil je als bedrijf zijn? Hoe wil je overkomen? En belangrijker nog: Kom je over zoals je wilt overkomen?

Waarom een huisstijl van waarde is voor jouw bedrijf

Een goede, herkenbare huisstijl biedt verschillende voordelen voor het succes van jouw onderneming. Er zijn doorgaans vier pijlers waarom een huisstijl van waarde is voor jouw bedrijf:

  • Herkenbaarheid: Een huisstijl maakt je bedrijf direct herkenbaar voor je doelgroep, maar ook voor eventuele leveranciers en partners met wie je wilt samenwerken. 
  • Professionaliteit: De huisstijl geeft een professionele uitstraling en wekt vertrouwen bij potentiële klanten.
  • Consistentie: Een consistente huisstijl zorgt voor uniformiteit in je uitingen. Denk bijvoorbeeld aan de website, social media en advertenties die je verspreidt.
  • Onderscheiding: Het onderscheidt jouw bedrijf ten opzichte van je van concurrenten en helpt om een unieke positie in de markt te veroveren.

Een professionele eerste indruk begint met een sterke huisstijl

Een goede huisstijl straalt professionaliteit uit en wekt vertrouwen bij potentiële klanten. Het laat zien dat je aandacht besteedt aan de details en dat je jouw bedrijf serieus neemt. Daarnaast zorgt een consistente huisstijl ervoor dat je herkenbaar bent en blijft in de ogen van je doelgroep. Of het nu gaat om je website, sociale media, marketingmateriaal of fysieke locatie, een consistente uitstraling versterkt je merkidentiteit en maakt het gemakkelijker voor mensen om je te onthouden en te herkennen.

Hoe je een huisstijl kan visualiseren: Een stappenplan

Een huisstijl uitwerken is niet iets dat je zomaar uit de losse pols doet. Om een huisstijl te bedenken waar jij volledig achter staat en die de juiste boodschap overbrengt naar je doelgroep, is een gestructureerde aanpak vereist. We delen dan ook graag een uitgebreid stappenplan om je op gang te helpen: 


Stap 1: Bepaal je imago en identiteit

Wie wil je als ondernemer zijn? Wat zijn de kernwaarden en missie van je bedrijf? Wat zijn je doelen op lange termijn? Welke boodschap wil je overbrengen naar je doelgroep? En wat maakt jouw bedrijf uniek en onderscheidend? Door deze vragen gericht aan jezelf te stellen, krijg je een duidelijk beeld van het gewenste imago en de identiteit van je bedrijf. Dit vormt de basis voor het ontwikkelen van een huisstijl die perfect aansluit bij jouw merk en doelstellingen.


Stap 2: Ga aan de slag met het logo en de typografie

Nu je weet wat je wilt uitstralen als bedrijf, is het tijd om concreet aan de slag te gaan met het visuele aspect van je huisstijl. Het logo en de typografie spelen hierbij een cruciale rol. Het creëert herkenbaarheid en zorgt voor een consistente uitstraling van je merk over verschillende kanalen en uitingen heen. Daarnaast dragen het logo en de typografie bij aan de professionaliteit en geloofwaardigheid van je bedrijf. Door te investeren in een goed ontworpen logo en passende typografie geef je jouw merk een sterke visuele identiteit die bijdraagt aan het succes van je onderneming.

Stap 3: Kies de bedrijfskleuren 

De bedrijfskleuren zijn belangrijker dan je wellicht denkt. Hierbij is het vooral van belang dat je kijkt naar de branche waarin je actief bent, maar ook naar de kleuren waarmee je wilt opvallen. Dat betekent niet dat je met felgele of knalroze kleuren moet werken als je wilt opvallen, maar eerder dat je kleuren kiest die uniek zijn binnen jouw sector en die passen bij de identiteit en boodschap van je bedrijf.

Houdt ook rekening met de betekenis van kleuren. Denk bijvoorbeeld aan de kleur blauw, die vaak geassocieerd wordt met betrouwbaarheid, vertrouwen en professionaliteit. Of groen, dat staat voor natuur, gezondheid en duurzaamheid. Terwijl rood weer kracht, energie en passie kan symboliseren. 

Stap 4: Documenteer je huisstijl

Heb je het perfecte bedrijfslogo gevonden? En zijn de kleuren en typografie zorgvuldig gekozen? Dan is het essentieel om je huisstijl te documenteren. Documenteer alle aspecten van je huisstijl, waaronder het logo, de kleuren, de typografie en eventuele grafische elementen. Maak een stijlgids waarin je duidelijke richtlijnen geeft over hoe deze elementen moeten worden toegepast in verschillende communicatie-uitingen, zoals je website, sociale media, marketingmateriaal en bedrijfsdocumenten. Door je huisstijl te documenteren, zorg je ervoor dat deze consistent en professioneel wordt toegepast, ongeacht wie er binnen je organisatie verantwoordelijk is voor de vormgeving.

Huisstijl uitwerken: Waar je op moet letten

Een huisstijl is een eigen identiteit voor je onderneming, bestaande uit een consistent geheel van visuele elementen en communicatiestijl. Daarin is het vooral van belang dat je rekening houdt met eventuele kenmerken in de branche of sector. En welke uitstraling wil je zelf creëren? Wat past bij jou als ondernemer? Ben je bijvoorbeeld heel informeel en toegankelijk, of juist formeel en zakelijk? Houd dan rekening met de keuze van kleuren, typografie en zelfs de tone of voice in je communicatie. 

Houdt daarnaast ook rekening met het feit dat het kopiëren van bestaande huisstijlen of trends in de markt misschien verleidelijk lijkt, maar het kan leiden tot een gebrek aan originaliteit en onderscheidend vermogen. En soms zelfs strafbaar is, wanneer blijkt dat een bedrijf met een bestaande huisstijl deze heeft vastgelegd als een geregistreerd handelsmerk.

Meer weten over het uitwerken van een huisstijl? Wij helpen je graag

Bij Bedrijfstarten.nl begeleiden wij beginnende en ervaren ondernemers bij het beantwoorden van vraagstukken op het gebied van ondernemerschap en zaken als bedrijfsstrategieën, marketing, financiën, en juridische kwesties. Uiteraard begrijpen wij het belang van een goede huisstijl en de impact die het kan hebben op het succes van jouw onderneming. 
Onze professionals zijn dé perfecte ervaringsdeskundigen en helpen je dan ook graag bij het visualiseren en uitwerken van jouw eigen huisstijl en de verdere benodigdheden om jouw bedrijf van een kickstart te voorzien. Neem hiervoor geheel vrijblijvend contact met ons op.

Lees Meer

Een Decision Making Unit, ook wel bekend als de afkorting DMU, is een term die veelal wordt gebruikt in de wereld van marketing en communicatie. Het verwijst naar de groep personen, vaak zes, die gezamenlijk betrokken zijn bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de aankoop van producten of diensten. Deze groep kan bestaan uit verschillende medewerkers of betrokken externen met diverse rollen en verantwoordelijkheden. Zij weerspiegelen ieder een ander perspectief op het aankoopproces, zoals financiën, technologie, marketing, inkoop, management en gebruikerservaring.

Maar wat is nu eigenlijk het doel van een Decision Making Unit? En hoe werkt het principe nu eigenlijk? Daar vertellen wij in deze blog graag meer over. 

Wat is de definitie van Decision Making Unit? 

In theorie is een Decision Making Unit met name een groep personen binnen een organisatie die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het nemen van beslissingen met betrekking tot de aankoop van producten of diensten. Het is een gedachtegang van Philip Koller, een vooraanstaande auteur op het gebied van marketing. Volgens zijn theorie bestaat een Decision Making Unit uit de volgende zes rollen:

  1. User: Dit zijn de personen die uiteindelijk gebruik zullen maken van de diensten of goederen. Ze hebben invloed op de specificaties van het aanbod. Dit kunnen klanten of collega’s zijn.
  2. Influencer: Dit zijn personen die randvoorwaarden stellen die van invloed zijn op het inkoopproces. Deze kunnen zich in alle lagen van de organisatie bevinden.
  3. Buyer: Dit is de persoon die onderhandelt met de leverancier over een aankoop. Na onderhandeling over de voorwaarden binnen de overeenkomst zal deze persoon de bestelling plaatsen. Hiermee zal de koper de twee voornaamste rollen innemen.
  4. Initiator: Dit is de eigenaar van het probleem dat opgelost moet worden. Dit is daarmee het voornaamste lid van de Decision Making Unit.
  5. Decider: Dit is degene die de uiteindelijke beslissing zal nemen, wat eveneens een zeer belangrijke rol is binnen de DMU.
  6. Gatekeeper: Deze persoon is van invloed op het proces van beslissen. Hier wordt bepaald welke informatie bij welk lid kenbaar wordt gemaakt.

Praktijkvoorbeeld van de Decision Making Unit

Stel je voor dat een middelgroot bedrijf op zoek is naar een nieuw Customer Relationship Management (CRM) softwarepakket om hun verkoopproces te verbeteren. Dan is het natuurlijk mogelijk om een persoon verantwoordelijk te maken voor de inkoop. Echter, in de praktijk kan het besluitvormingsproces complexer zijn en zijn er vaak meerdere belanghebbenden betrokken bij de aankoopbeslissing. 

In dit geval zou de Decision Making Unit (DMU) van het bedrijf een cruciale rol spelen. De DMU bestaat dan uit verschillende sleutelfiguren, ieder met hun eigen expertise en belangen binnen het bedrijf. Zo kan de ook verkoopmanager, IT-manager en marketingmanager zijn blik werpen op de verschillende softwarepakketten en beoordelen hoe deze passen binnen de behoeften en doelstellingen van hun respectievelijke afdelingen.

Waarom wordt er gebruik gemaakt van een DMU? 

Een Decision Making Unit biedt een gestructureerde aanpak voor het nemen van belangrijke beslissingen binnen een organisatie. Door verschillende belanghebbenden bij elkaar te brengen, zoals managers, experts en andere betrokkenen, kunnen diverse perspectieven, kennis en ervaringen worden samengebracht. 

Om te voorkomen dat er interne discussies ontstaan of dat er onvoldoende draagvlak is voor een gemaakte keuze, wordt een DMU ingezet. Dit draagt bij aan een soepelere implementatie van de genomen besluiten en versterkt de samenwerking en betrokkenheid binnen het team.


De voordelen van een Decision Making Unit

  1. Diverse perspectieven in beeld: Verschillende leden binnen de DMU brengen diverse expertise en inzichten in, wat leidt tot een grondiger besluitvormingsproces. Een besluit waar goed en met aandacht naar is gekeken.
  2. Alle belangen worden meegenomen: Alle relevante aspecten en belangen worden meegenomen in de besluitvorming, waardoor de uiteindelijke keuze goed onderbouwd is. Alle belangen worden hierin meegenomen.
  3. Het creëren van draagvlak: Doordat verschillende belanghebbenden betrokken zijn bij de besluitvorming, wordt het besluit breed gedragen binnen de organisatie. Dit voorkomt interne discussie en weerstand tegen de genomen beslissing.
  4. Risicospreiding: De kans op fouten wordt verkleind doordat meerdere personen de beslissing evalueren en eventuele risico’s identificeren. Hierdoor worden potentiële valkuilen tijdig opgemerkt en kunnen passende maatregelen worden genomen om deze te vermijden of voorkomen.

Hoe stel je een goed team samen? 

Een goed functionerend Decision Making Unit begint bij het samenstellen van een team bestaande uit verschillende afdelingen. Het is belangrijk om vertegenwoordigers te selecteren die diverse achtergronden, expertise en perspectieven hebben, zodat alle relevante aspecten van de besluitvorming worden belicht. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers van de marketing-, IT-, financiële en operationele afdelingen, evenals vertegenwoordigers van het management. 

Daarnaast is het aan te raden om een groep te selecteren met ervaren krachten en nieuw talent. Dit zorgt voor een goede balans tussen expertise en frisse ideeën. Ervaren teamleden kunnen putten uit hun kennis en ervaring om complexe vraagstukken aan te pakken, terwijl nieuw talent nieuwe inzichten en innovatieve oplossingen kan bieden. 

Meer weten over Decision Making Units?

Een Decision Making Unit biedt veel voordelen en kan helpen binnen ondernemingen waar complexe besluitvorming kan plaatsvinden. Dit is vooral waardevol in situaties waar beslissingen grote impact kunnen hebben op verschillende afdelingen of aspecten van het bedrijf. Met een goed begrip van de samenstelling en werking van de Decision Making Unit biedt het vele voordelen die jouw onderneming in potentie kunnen verrijken. 
Bij Bedrijfstarten.nl zijn wij uiteraard bekend met het belang van een effectieve Decision Making Unit en kunnen we je helpen bij het optimaliseren van dit proces binnen jouw bedrijf. We bieden begeleiding en advies op maat, zodat jij het maximale uit jouw bedrijf kunt halen.

Lees Meer