Wanneer je een bedrijf wilt starten, moet je verschillende belangrijke keuzes maken. Twee keuzes die je moet maken zijn het soort verdienmodel en welke rechtsvorm je voor jouw onderneming kiest. Belangrijke onderdelen omdat je met het verdienmodel bepaalt hoe jij geld gaat verdienen met jouw bedrijf en omdat de rechtsvorm voor jouw bedrijf de juridische vorm is.
Wij van Bedrijfstarten.nl begrijpen dat dit geen eenvoudige keuzes zijn. Daarom helpen onze ervaringsdeskundigen jou daar graag mee.
Wat wordt jouw verdienmodel?
Het woord verdienmodel zegt het eigenlijk zelf al: het geeft aan hoe jij geld verdient met jouw bedrijf. Er zijn verschillende verdienmodellen. Wij zetten de bekendste voor je op een rijtje, zodat jij het verdienmodel kunt kiezen welke het beste bij jou en jouw onderneming past.
1. Het handelsmodel
Het bekendste en daarmee ook het meest voorkomende verdienmodel is het handelsmodel. Met dit model worden producten of diensten direct aan de eindgebruiker verkocht. Van auto’s en kleding tot elektronische apparatuur en etenswaren. De klant koopt een product en betaalt daarvoor.
2. Uurtje-factuurtje
Bij dit verdienmodel bereken je de uren door die je voor een klant gewerkt hebt. Je krijgt dus betaald naar het aantal gewerkte uren. Vaak spreek je van tevoren (een schatting van) het aantal uren af. Uurtje-factuurtje wordt bijvoorbeeld gebruikt door loodgieters die een toilet repareren of een tekstschrijver die een persbericht schrijft.
3. Het abonnementsmodel
De klant betaalt, bijvoorbeeld per maand, een vast bedrag. In ruil daarvoor krijgt hij toegang tot jouw product of dienst. Zo een abonnement geeft klanten niet alleen een bepaald gemak, maar ook de zekerheid van een product of dienst. Voorbeelden van het abonnementsmodel zijn tijdschriften, streamingsdiensten, hosting van je website, maar ook marketingbureaus die maandelijks iets voor je betekenen.
4. Het advertentiemodel
Bij dit verdienmodel verdien je niet echt aan het verkopen van producten of diensten, maar heb je vooral inkomsten vanuit reclame. Je verdient geld door advertentieruimte te verkopen. Een bekend online advertentiemodel is Nu.nl. Iedereen heeft vrije toegang tot deze website en kan de artikelen lezen, maar er verschijnt wel reclame tussen de diverse nieuwsberichten. Veel webshops verdienen extra bij door banners te verkopen.
5. Freemium
Een bekend online verdienmodel is het Freemium model. Freemium is een samenvoeging van free en premium. In eerste instantie krijgt de klant het product of de dienst gratis, waarbij de klant vervolgens kan kiezen om te betalen op het moment dat er een verbeterde of uitgebreidere versie beschikbaar is. Interessant om een klantenbestand op te bouwen.
6. Het verhuurmodel
Je biedt producten aan die klanten kunnen huren. Denk aan het verhuren van auto’s,
machines of gereedschap. De spullen blijven eigendom van het bedrijf, zodat jij hetzelfde product vaker opnieuw kunt aanbieden. Houd wel rekening met onderhoudskosten.
7. Het verbruiksmodel
Dit verdienmodel wordt bijvoorbeeld toegepast door leveranciers van gas, water en
elektriciteit. Hoe meer iemand gebruikt, hoe hoger de factuur. Een ander voorbeeld van het verbruiksmodel is Dropbox, waar gebruikers betalen voor de hoeveelheid opslag. Heb je meer opslagruimte nodig? Dan stijgt de prijs.
8. Het lokaasmodel
Bij dit verdienmodel bied je een bepaald product relatief goedkoop aan. Maar klanten
hebben één of meerdere producten nodig om hier op de juiste manier gebruik van te kunnen maken. Een bekend voorbeeld is Nespresso. Dit bedrijf verdient vooral geld met de verkoop van koffiecups.
9. Affiliate marketing
Met affiliate marketing promoot je producten of diensten van andere bedrijven op jouw
website of social media platform. Dit kan via een geschreven tekst met link zijn, een vlog of een advertentie. Komt er via jouw website of social media kanaal een klantcontact of aankoop uit voort? Dan krijg jij hier een percentage/vastgesteld bedrag voor.
10. Een webshop
Met behulp van een webshop verkoop je producten via je eigen online winkel. Het voordeel is dat je hiermee een grotere doelgroep kunt bereiken dan met een fysieke winkel. Vaak liggen de kosten van een webshop een stuk lager dan het daadwerkelijk hebben van een stenen pand.
Verschillende rechtsvormen voor jouw bedrijf
Een rechtsvorm is de juridische vorm die je kiest voor je bedrijf. Wanneer je een bedrijf start moet je verplicht een rechtsvorm kiezen. De rechtsvorm die je kiest is niet alleen van belang voor de aansprakelijkheid, maar is ook van invloed op eventuele fiscale verplichtingen zoals de btw en de inkomstenbelasting. Er zijn rechtsvormen met of zonder rechtspersoonlijkheid. Er zijn verschillende rechtsvormen voor je bedrijf mogelijk. Zo heb je bijvoorbeeld de keuze uit:
Rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid
Bij een rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid ben je met je privévermogen aansprakelijk voor de schulden van je bedrijf.
Een eenmanszaak
Voor de eenmanszaak wordt het vaakst gekozen. Snel en eenvoudig op te richten.
Een maatschap
Wil je je beroep samen met anderen als zelfstandig ondernemer uitvoeren? Dan is een maatschap een goede keuze. In een maatschap beoefen je je beroep samen met je partners (maten) onder een gemeenschappelijke naam.
Een vennootschap onder firma (vof)
Samen met andere ondernemers een bedrijf beginnen? Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een vof. Alle vennoten brengen iets in de vof, zoals geld, goederen of arbeid.
Een commanditaire vennootschap (cv)
Wil je een vof beginnen, maar heb je te weinig kapitaal? Of zoek je een betrokken geldschieter? Dan kun je kiezen voor een cv. De geldschieter wordt je (stille) vennoot en heeft een directe band met jouw bedrijf.
Rechtsvormen met rechtspersoonlijkheid
Bij deze rechtsvorm is de rechtspersoon aansprakelijk voor de schulden die uit het ondernemen voortkomen.
Een besloten vennootschap (bv)
Het kapitaal van een bv is verdeeld in aandelen die in het bezit zijn van de aandeelhouders. De hoogste macht ligt bij deze aandeelhouders. De bestuurders geven de dagelijkse leiding aan het bedrijf.
Een stichting of vereniging
Stichtingen en verenigingen worden in bepaalde gevallen ook als onderneming beschouwd.
Welke rechtsvorm het beste bij jou en je bedrijf past is onder andere afhankelijk van jouw situatie. De ervaringsdeskundigen van Bedrijfstarten.nl helpen je graag met het kiezen van de juiste rechtsvorm en het juiste verdienmodel voor jouw onderneming.
Vennootschap onder firma (vof)
Wat is een vof? De betekenis van vof is vennootschap onder firma. Een vennootschap onder firma is een bedrijf waarin minimaal twee personen samenwerken onder één gemeenschappelijke naam. Iedere persoon die meedoet, wordt mede-eigenaar. Deze mede-eigenaren worden ook wel vennoten genoemd. Iedere vennoot brengt iets in, zoals geld, goederen of arbeid. De vof is geen rechtspersoon, waardoor vennoten met hun eigen geld aansprakelijk zijn voor mogelijke schulden van het bedrijf.
Commanditaire vennootschap (cv)
Een commanditaire vennootschap (cv) is een bedrijf van minimaal twee personen. Het wordt vaak gezien als een bijzondere vorm van de vof. Alle deelnemers zijn vennoten. Er zijn bij een commanditaire vennootschap twee soorten vennoten:
- Beherende vennoten die de dagelijkse leiding van het bedrijf hebben.
- Stille vennoten, ook wel commanditaire vennoten genoemd. De stille vennoot is alleen financieel betrokken door geld beschikbaar te stellen. Een stille vennoot bemoeit zich niet actief met het bedrijf.
Zzp’er: eenmanszaak of bv?
Veel zzp’ers twijfelen tussen de rechtsvormen eenmanszaak of bv. Eén van de belangrijkste verschillen tussen een eenmanszaak of bv is dat je met een eenmanszaak persoonlijk aansprakelijk bent en bij een bv niet. Welke vorm fiscaal het meest gunstig is, hangt uiteindelijk af van de winst die je maakt met je bedrijf. Een eenmanszaak is bij een lagere winst vaak het voordeligste, maar dit is door fiscale wijzigingen steeds minder vaak het geval. En het is altijd mogelijk om je eenmanszaak in een later stadium nog om te zetten naar een bv.
Op de pagina’s bv oprichten en eenmanszaak oprichten lees je meer over de verschillende bedrijfsvormen.
Advies nodig? Neem dan contact op!
Ben je na het lezen van alle informatie over de verschillende soorten ondernemingen en verdienmodellen nog steeds enthousiast over het starten van jouw eigen bedrijf? Dan staan wij van Bedrijfstarten.nl voor je klaar. In een kennismakingsgesprek vragen wij je het hemd van je lijf, zodat we een goed beeld krijgen naar wat jij precies wilt. Dé perfecte manier om de juiste keuze te maken qua verdienmodel en qua rechtsvormen voor jouw bedrijf. Samen met jou staan we graag aan de start van jouw eigen bedrijf.
Contact
Bedrijfstarten Services
- info@bedrijfstarten.nl
- Kvk: 85027804
Terugbel verzoek
Daarom kiest u voor ons
- Team van professionals
- Jarenlange ervaring
- Uitgebreid dienstaanbod
- Begeleiding van A tot Z
- 500+ BV's opgericht