Marketing Myopia: Een uitleg en de betekenis

1716296314771

Antoine Beckers

CTO – Bedrijfstarten.nl

Via Bedrijfstarten.nl helpen we startups en snelgroeiende ondernemingen de volgende stap te maken. 

Marketing myopia is een bekende term binnen de marketingmanagement. Stel je voor: je hebt een geweldig product, je bent helemaal in de ban van je eigen aanbod en denkt het gat in de markt te hebben ontdekt. Toch heb je geen oog voor de veranderende wensen van je klant en anticipeer je niet of onvoldoende op trends in de markt. Klinkt als een recept voor een bedrijf dat in de problemen komt, toch? 

Dat is precies wat we bedoelen met marketing myopia. In deze blog gaan we dieper in op deze term en benoemen we wat je kunt doen om te voorkomen dat jouw geniale bedrijfsidee ook een slachtoffer wordt van deze blindheid.

Wat is marketing myopia nu eigenlijk? 

Marketing myopia is een term die oorspronkelijk werd geïntroduceerd door de Amerikaanse marketingdeskundige Theodore Levitt in 1960. Hij verwijst met deze term naar een benadering waarbij bedrijven volop vertrouwen en focussen op de eigen producten, zonder in te spelen op de daadwerkelijke behoefte van de klant. 

Het zorgt ervoor dat een product of dienst, dat in de ogen van het bedrijf gebombardeerd is tot het geniaalste idee van Nederland, toch niet zo geniaal is als dat het lijkt. Het bekendste voorbeeld is misschien wel Kodak, dat destijds weigerde om digitale camera’s te gaan produceren, terwijl de klant daar wel om vroeg. Hoe het nu gaat met Kodak? Het merk bestaat nog, maar is inmiddels niet meer de marktleider die het ooit wel is geweest. 

De klant is koning, altijd 

Je zult vast gek worden van de uitdrukking “de klant is koning”, maar het is een principe dat tot op de dag van vandaag nog altijd geldt. In een wereld waar de klant steeds hogere verwachtingen heeft, geldt het misschien nog wel meer! Maar wat bedoelen ze er eigenlijk mee? In feite betekent de uitdrukking niets meer dan dat jij je product en alles wat daaromheen hangt afstemt op hetgeen de klant wilt. 

klant is koning

De koning is niet de persoon die het product maakt, maar degene die het gebruikt. Het draait er dus om dat je de koning, in dit geval dus jouw klant, bedient met hetgeen hij of zij wilt. 

De nadelen van marketing myopia

  • Je investeert tientallen euro’s in een product dat niet rendeert
  • Je mist belangrijke markttrends, waardoor je aanbod verouderd raakt
  • De kans bestaat dat klanten overstappen naar jouw concurrent
  • De klanttevredenheid en loyaliteit onder klanten neemt af
  • Je wordt blind voor de concurrentie, omdat je teveel richt op eigen aanbod 

Wat te doen om marketing myopia te voorkomen 

De belangrijkste vraag is: Hoe zorg je ervoor dat je wél een product op de markt brengt waar klanten om staan te springen? Het antwoord is simpel, maar de uitwerking ervan vergt tijd en aandacht. Het begint met goed luisteren naar je klanten en continu in kaart brengen wat hun behoeften, wensen en problemen zijn. Dit betekent niet alleen dat je marktonderzoek doet, maar ook dat je regelmatig contact met je doelgroep opneemt om te blijven toetsen. 

Staar je daarnaast niet alleen op je klant, want ook de trends rondom het product de markt en je concurrenten spelen een belangrijke rol. Door je regelmatig in te laten lezen en ontwikkelingen in de gaten te houden, kun je voortdurend aan je product blijven werken. 

5 tips om marketing myopia te voorkomen

We hebben allemaal wel eens meegemaakt dat we zo gefocust zijn op ons product of onze diensten dat we de bredere markt uit het oog verliezen. Om marketing myopia te voorkomen, hebben we 5 praktische tips omschreven die je kunnen helpen om altijd een stap voor te blijven:

1 – Focus op de klant

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Focus je op de klant en beoordeel wat hij of zij daadwerkelijk nodig heeft. Ga het gesprek aan, doe marktonderzoek, maak gebruik van polls en feedback en monitor actief op social media om te begrijpen wat er speelt. Hoe beter je begrijpt wat je klanten echt willen, hoe beter je product hierop aansluit. 

2 – Wees flexibel en bereid om je aan te passen

Nu je weet wat de klant wilt is het tijd voor stap 2: wees flexibel en bereid om je aan te passen. Het is belangrijk dat je bedrijf snel kan schakelen als er nieuwe trends, technologieën of concurrenten opduiken. Voorkom dan ook dat je het liefst wel naar een aangepast product zou willen, maar dat je eerst nog van je huidige voorraad af moet komen. 

3 – Spiek soms eens even bij de concurrentie

Voorkom dat je concurrent je plotseling voorbij raast met een geniale spin-off op het product dat jij verkoopt. Dit betekent niet dat je simpelweg hun ideeën moet kopiëren, maar wel dat je leert van hun succes en valkuilen. Het gaat je helpen om je eigen product ook kritischer te kunnen bekijken en mee te varen met de rest van je concurrentie. 

4 – Blijf innoveren en vernieuwen
Om marketing myopia te voorkomen, is het belangrijk om voortdurend te innoveren. De markt verandert snel. En wat vandaag werkt, kan morgen alweer verouderd zijn. Zorg ervoor dat je voortdurend nieuwe ideeën verkent en bereid bent om je producten, diensten of processen te vernieuwen. Test bijvoorbeeld eens met een ander product of een variant op je belangrijkste product!

5 – Anticipeer op de klant van de toekomst
Denk niet alleen aan de huidige klant, maar probeer ook vooruit te kijken naar toekomstige trends en bovendien: De klant van de toekomst. Wat zullen hun behoeften zijn? Hoe zullen technologieën, demografie of maatschappelijke veranderingen de manier waarop ze producten en diensten consumeren beïnvloeden? Het lijkt lastig om in te schatten hoe het leven er over enkele jaren uitziet, toch is het belangrijk om het niet te negeren.

Laat geen kansen liggen en voorkom marketing myopia

Dat marketing myopia iets is wat je het liefst wilt voorkomen, is een understatement. Het kan je bedrijf ernstig in de weg staan en ervoor zorgen dat je kansen misloopt die je anders wel had kunnen benutten. 
Bij Bedrijfstarten.nl denk we graag met je mee om ervoor te zorgen dat jouw product een voltreffer wordt en geen schot dat mijlenver over het doel heen raast. Onze specialisten helpen je graag bij het uitwerken, optimaliseren en afstemmen van je productaanbod op je daadwerkelijke klant. Neem dan ook geheel vrijblijvend contact met ons op wanneer je vragen hebt of lees onze andere blogs over marketing voor jouw bedrijf.