Ben je als startende ondernemer actief op social media? Dan weet je dat platforms als Instagram, Facebook, LinkedIn en TikTok draaien op de likes en weergaven van andere gebruikers. Deze platforms meten allerlei statistieken om een eigen algoritme op te bouwen en jou te vertellen hoe goed jouw bericht het nu eigenlijk doet.
Ook voor je zakelijke accounts kan het inzien van je social media statistieken interessant zijn. We noemen dit social media monitoring. Hoe dat in elkaar steekt en welke metrics voor jou als ondernemer op social media interessant zijn, benoemen we in deze blog.
Wat wordt er bedoeld met social media monitoring?
Waarschijnlijk heb je privé verschillende social media-accounts op allerlei platforms. Je zult dan ook vast wel bekend zijn met statistieken als likes, het aantal weergaven en het aantal comments. Dit zijn een aantal voorbeelden van metrics die worden meegenomen wanneer je social media-inspanning monitort.
Zeker voor je zakelijke social media-accounts kan het ontzettend waardevol zijn om dergelijke statistieken, maar ook de statistieken die je niet direct op je feed ziet, zorgvuldig te analyseren. Het verzamelen van al deze statistieken valt allemaal onder social media monitoring.
De waarde van social media monitoring
Zomaar wat berichten delen op social media, zonder de resultaten ervan te volgen, voelt als het doen van een inspanning zonder een uiteindelijk doel. Door je social media-inspanningen te volgen en te monitoren, kun je beoordelen hoe effectief je content is in het bereiken van je doelgroep en het stimuleren van interactie.
Social media monitoring zorgt er ook voor dat je tijdig aanpassingen kunt doen aan je berichten of advertenties, daar waar de cijfers nooit liegen. Merk je bijvoorbeeld dat berichten met een commercieel doeleinde het beter doen dan berichten met een informeel doel, dan weet je dat je meer kunt sturen op hetgeen wél werkt.
Wanneer social media monitoring inzetten?
Social media monitoring kan voor veel verschillende doeleinden een rol van betekenis spelen, maar is in de basis bedoeld om altijd in te kunnen zien of je inspanningen het waard zijn. Veel ondernemers zetten in op social media monitoring wanneer zij:
- Willen weten of bepaalde inspanningen resultaat opleveren
- Willen weten of de juiste doelgroep wordt aangetrokken
- Feedback van klanten willen verzamelen en analyseren
- Trends en veranderingen in de markt willen identificeren
- De effectiviteit van campagnes en advertenties willen meten
- Willen begrijpen hoe hun merk zich verhoudt tot concurrenten
- Inzicht willen krijgen in het sentiment rondom hun merk en producten
- Hun social media-strategieën willen optimaliseren op basis van data
Wat zijn de belangrijkste statistieken uit social media-inspanningen?
Binnen de verschillende social media platforms zijn er tal van statistieken die je kunt inzien. Van de gemiddelde betrokkenheidsduur tot het aantal volgers en de frequentie van interacties, statistieken gaan tegenwoordig ontzettend ver. We hebben de belangrijkste dan ook voor je op een rij gezet:
- Het aantal comments en likes: We hebben deze statistieken voor het mooie even gebundeld. Dat komt omdat beiden redelijkerwijs op elkaar aansluiten, daar waar een like een bevestiging is dat jouw inhoud gewaardeerd wordt door je volgers. Een comment gaat net iets verder en opent de mogelijkheid om opmerkingen te delen, vragen te stellen of bewondering te uiten.
- Het aantal nieuwe volgers: Uiteindelijk is het ook belangrijk dat je volgersbestand groeit. Niet omdat je het bereik zo vergroot, maar ook omdat het je inzicht geeft of de mensen die je gaan volgen ook passen in je doelgroep.
- Het aantal clicks op jouw account: Als mensen meer willen weten over jouw bedrijf of jou als ondernemer, zullen ze waarschijnlijk op jouw bedrijfsprofiel klikken. Het aantal click op je profiel kan dus een indicatie geven van de interesse en nieuwsgierigheid van je doelgroep.
- Het aantal clicks op de link naar jouw website: Naar alle waarschijnlijkheid heb je op jouw profiel ook een link naar jouw website geplaatst. Het aantal clicks op deze link geeft waardevolle inzichten in hoe effectief jouw social media gebruikers aanmoedigt om de website te bezoeken.
- Engagement rate: Dit is een percentage dat de interactie (likes, shares, comments) meet in verhouding tot het totale aantal volgers of het bereik van een bericht. Een hoge engagement rate geeft aan dat je content goed aansluit bij je publiek.
- Conversies: Dit meet het aantal gebruikers dat een specifieke actie onderneemt, zoals het invullen van een formulier of het kopen van een product, nadat ze via social media op je website zijn gekomen.
- Demografische gegevens: Ook zeer belangrijk. Dit omvat informatie over de leeftijd, geslacht, locatie en interesses van je volgers, wat waardevolle inzichten biedt voor het afstemmen van je content op de juiste doelgroep.
Social media monitoring voor betaalde campagnes
Voor betaalde campagnes is het misschien nóg wel belangrijker om de effectiviteit van je advertenties nauwkeurig te volgen en te analyseren. Je wilt namelijk inzien dat hetgeen je betaalt aan de advertenties, ook daadwerkelijk lonen: de zogeheten Return on Investment (ROI).
Maar ook het monitoren van metrics zoals klikken, conversies en kosten per klik (CPC) is cruciaal om inzicht te krijgen in de prestaties van je advertenties. Zo kun je beoordelen of de campagne aan je verwachtingen voldoet en kun je tijdig aanpassingen doorvoeren wanneer dit niet het geval is.
Wil je meer weten over social media monitoring?
Social media monitoring speelt een belangrijke rol bij het bereiken, informeren en overtuigen van klanten binnen je doelgroep. Het stelt je in staat om in real-time inzicht te krijgen in wat er over jouw merk of producten wordt gezegd, waardoor je sneller kunt inspelen op feedback en trends van deze tijd.
Bij bedrijfstarten.nl juichen we social media monitoring toe als een essentieel onderdeel van een succesvolle marketingstrategie. Onze specialisten vertellen je graag meer over de waarde ervan en gaan graag met jou als startende ondernemer aan de slag om jouw doelen te behalen.