Eén van de leuke, maar ook moeilijke aspecten van het starten van je eigen bedrijf is het bedenken van een goede bedrijfsnaam. Een goede bedrijfsnaam is namelijk cruciaal voor jouw succes. Een sterke naam blijft namelijk hangen. Maar hoe moet je dan een naam bedenken voor jouw bedrijf? En waar moet je allemaal rekening mee houden? Wij van Bedrijfstarten.nl helpen je graag op weg, want wij begrijpen als geen ander dat het bedenken van een goede bedrijfsnaam een echte uitdaging kan zijn.
Wat is een bedrijfsnaam?
Een bedrijfsnaam wordt ook wel handelsnaam genoemd. De bedrijfsnaam is de naam waaronder jouw onderneming opereert. Het is niet alleen de naam die jij gebruikt bij jouw bedrijfsactiviteiten, maar ook de naam die jouw klanten, leveranciers en relaties met jouw onderneming associëren.
Een ander belangrijk aspect van een goede bedrijfsnaam is dat het helpt om jouw onderneming te onderscheiden van jouw concurrenten in dezelfde branche. En om het product, de dienst of de missie van jouw onderneming weer te geven.
Bedrijfsnaam bedenken: hoe doe je dat?
Er zijn een heleboel leuke, maar ook vreemde bedrijfsnamen in omloop. Het verzinnen van een bedrijfsnaam is een creatief proces. Een proces dat de basis legt voor jouw onderneming. Wij zetten een aantal stappen voor je uiteen om een goede bedrijfsnaam te bedenken:
Stap 1: onderzoek doen
Een belangrijke eerste stap is onderzoek doen. Doe onderzoek naar de markt, naar de doelgroep en naar de concurrenten. Wij weten zeker dat deze fase je waardevolle inzichten geeft.
Marktonderzoek
Leer de kenmerken van je markt te begrijpen. Welke bedrijfsnamen zijn succesvol en waarom?
Doelgroepanalyse
Wie zijn je potentiële klanten? Wat zijn hun voorkeuren en behoeften? Een naam die aansluit bij jouw doelgroep valt eerder op en blijft dus ook langer hangen.
Concurrentieanalyse
Wie zijn je concurrenten en wat zijn de bedrijfsnamen? En hoe kun je jezelf hiervan onderscheiden?
Vind je het lastig om met deze stap aan de slag te gaan? Wij van Bedrijfstarten.nl zijn echte ervaringsdeskundigen en helpen je graag met deze eerste, essentiële stap.
Stap 2: brainstormen
Nu wordt het tijd voor het echte werk: het daadwerkelijk verzinnen van je bedrijfsnaam. Laat je creativiteit de vrije loop door te gaan brainstormen. En het liefst doe je dat niet alleen. Vraag vrienden, familie of collega’s om met je mee te denken. Het doel is om een lijst te maken van woorden die de essentie van je bedrijf, je producten of je diensten vangen, woorden die jouw kernwaarden duidelijk weergeven en eventuele afkortingen en letterwoorden die eenvoudig te onthouden zijn. In deze stap is niets fout, denk zo breed mogelijk.
Iemand nodig om dit creatieve proces mee te begeleiden? Of wil je gewoon iemand die met je meedenkt? Ook dan staan wij graag voor je klaar.
Stap 3: maak gebruik van associaties en metaforen
Ook stap 3 is nog onderdeel van het creatieve proces. Laat je gedachten de vrije loop en ga op zoek naar metaforen en associaties die relevant zijn voor je bedrijf. Dit kan afkomstig zijn uit een breed scala aan bronnen zoals dieren, kleuren, mythologie, literatuur, de filmwereld of geografische locaties.
Voorbeelden van bedrijfsnamen gebaseerd op associaties en metaforen zijn Jaguar, CoolBlue, Nederlandse Spoorwegen en Nike.
Stap 4: combineer en speel met woorden
Inmiddels heb je een flinke lijst met woorden verzameld. Dan wordt het nu tijd om te gaan spelen met de woorden. Combineer ze op verschillende manieren en experimenteer. Het is ook mogelijk om woorden samen te voegen, te spelen met spelling of om woorden om te vormen tot bijvoorbeeld een afkorting.
Wees in deze stap vooral niet bang om te experimenteren, om buiten de gebaande paden te denken. Soms leidt een speelse draai aan een woord namelijk tot een opvallende en onderscheidende naam. Wie weet jouw nieuwe bedrijfsnaam wel.
Stap 5: is je naam nog beschikbaar?
Heb je één of meerdere leuke bedrijfsnamen bedacht? Dan is het essentieel om zorgvuldig te controleren of deze bedrijfsnamen nog beschikbaar zijn. Om deze beschikbaarheid te controleren, moet je twee stappen uitvoeren:
- Raadpleeg het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK) om te controleren of de door jou bedachte bedrijfsna(a)m(en) al in gebruik zijn. Het is namelijk heel belangrijk om voor een unieke naam te gaan die niet conflicteert met bestaande handelsnamen.
- Een website kan en mag tegenwoordig echt niet meer ontbreken. Controleer dus meteen of de domeinnaam voor deze website nog beschikbaar is. Gebruik een domeinnaam check om te zien of de door jou gewenste domeinnaam nog beschikbaar is.
Door de beschikbaarheid te controleren, controleer je of de door jou gekozen bedrijfsnaam juridisch en online beschikbaar is.
Stap 6: wat vinden anderen?
Jij kunt wel heel erg blij zijn met de door jou bedachte bedrijfsnaam, maar wat vindt de rest? Het is een waardevolle stap om anderen om hun mening te vragen. Leg uit waar je bedrijf voor staat en vraag om hun eerlijke mening, om specifieke feedback én sta open voor suggesties. Door anderen te betrekken bij je proces vergroot je de kans op het ontdekken van sterke punten en mogelijke verbeteringen.
Stap 7: maak een definitieve keuze
En nu is het tijd om een definitieve keuze te maken. Doordat je een weloverwogen beslissing neemt, leg je een solide basis voor jouw onderneming.
Bedrijfstarten.nl voor advies
Een goede bedrijfsnaam bedenk je niet van de één op de andere dag. Het heeft gewoon tijd en ook creativiteit nodig. Vind je het lastig om een goede naam voor je bedrijf te bedenken en kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? De ervaringsdeskundigen van Bedrijfstarten.nl staan graag voor je klaar. Van een persoonlijk advies tot een intensieve samenwerking: het behoort allemaal tot onze mogelijkheden. Samen met jou gaan we op zoek naar een bedrijfsnaam voor nu en voor in de toekomst. Naar een bedrijfsnaam die past bij jou, bij jouw drive en bij hetgeen dat je gaat doen.
Contact
Bedrijfstarten Services
- info@bedrijfstarten.nl
- Kvk: 85027804
Terugbel verzoek
Daarom kiest u voor ons
- Team van professionals
- Jarenlange ervaring
- Uitgebreid dienstaanbod
- Begeleiding van A tot Z
- 500+ BV's opgericht