Wanneer je een bedrijf start, moet je een bepaalde rechtsvorm kiezen. Eén van die rechtsvormen is een bv. Wist je dat, als je voor de verkeerde rechtsvorm kiest, dit vervelende gevolgen kan hebben voor het bedrijf? Wij van Bedrijfstarten.nl vertellen je graag meer over wat een bv precies is, wat de voordelen van een bv zijn en hoe je een bv kunt starten.
Wat is een bv?
Wij geven je graag antwoord op de vraag wat een bv precies is. Bv is de afkorting van besloten vennootschap. Bv is een rechtsvorm waarmee een bedrijf als een rechtspersoon wordt gezien en zelf de verplichtingen kan aangaan. Dit betekent dat de oprichter niet persoonlijk aansprakelijk is wanneer er schulden ontstaan in het bedrijf. Uitzondering op deze regel is wanneer er sprake is van onbehoorlijk bestuur. Niet voor niets is bij het oprichten van een bedrijf de bv de meest gekozen variant.
Wat is het startkapitaal bij een bv?
Op de vraag of je startkapitaal nodig hebt voor het oprichten van een bv is het antwoord nee. Het is mogelijk om een bv te starten zonder startkapitaal. Je kunt namelijk al een bv oprichten met slechts één cent startkapitaal. Maar dit is vaak wel onverstandig. De meeste bv’s worden dan ook nog opgericht met voldoende startkapitaal. Veel bedrijven kiezen nog voor het voorheen verplichte startkapitaal van € 18.000, -. Zoals gezegd is dit niet meer een verplicht bedrag, maar nog wel de meest gebruikelijke eerste inleg.
Een startkapitaal van € 18.000, – bied je echter niet de volledige bescherming tegen aansprakelijkheid met je privévermogen. Het kan nog steeds zo zijn dat het bestuur van de bv onverantwoorde verplichtingen aangaat. Maar met een startkapitaal van € 18.000, – ben je wel enigszins beschermd, waardoor veel contracten gezien worden als een acceptabel risico en niet als onbehoorlijk bestuur.
Het startkapitaal van een bv wordt in het overgrote deel van de gevallen als direct opneembaar geld gestort. Dit is echter niet verplicht. Ook goederen die je aan de bv schenkt mogen in het startkapitaal meegenomen worden. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsauto’s, computers en andere inventaris. Kies je voor een niet geldelijk startkapitaal? Dan dien je de dagwaarde van de goederen mee te nemen in het startkapitaal.
De voordelen van een bv
Een bv is niet voor niets de meest gekozen rechtsvorm bij het oprichten van een bedrijf. Wij laten je graag kennismaken met de voordelen van een bv:
Beperkte aansprakelijkheid
Het belangrijkste voordeel van het oprichten van een bv is de beperkte aansprakelijkheid. Bestuurders en eventuele aandeelhouders zijn dus niet aansprakelijk. Doordat de bv rechtspersoonlijkheid bezit, is de bv zelf verantwoordelijk voor het nakomen van de verplichtingen én dus ook aansprakelijk voor eventuele schade. De bv heeft een eigen, afgescheiden vermogen. Kan de bv de schulden niet zelf betalen? Dan is dit jammer: het privévermogen van de bestuurder blijft veilig.
Een bv heeft een professionele uitstraling
Doordat je bij het oprichten van een bv aan veel verschillende eisen moet voldoen, is het een betrouwbare vennootschap. De bv heeft niet alleen nationaal, maar ook internationaal een goede reputatie en een professionele uitstraling.
Lage winstbelasting
Het belastingtarief voor een bv is lager dan het tarief voor een eenmanszaak of een vof. Je betaalt slechts 16,5 tot 25% belasting over de winst van de bv. Maak je veel winst? Dan ben je dus voordeliger uit met een bv als onderneming.
Een laag verplicht startkapitaal
Waar het vroeger verplicht was om €18.000,- te investeren bij het oprichten van een bv is het startkapitaal bij een bv slechts één eurocent. Om het startkapitaal hoef je het dus niet te laten om een bv op te richten.
Risicospreiding via holding
Het is mogelijk om meerdere bv’s samen te voegen in een holdingstructuur. Met een holding geef je aan dat er meerdere bv’s onder één moederbedrijf vallen. Maar de holdingstructuur wordt wel zo opgezet dat het aparte bv’s blijven. Dit betekent dat je met de andere bv’s geen risico loopt als één van de bv’s failliet gaat.
Nieuwe investeerders via aandelen
Het is met een bv vrij eenvoudig om nieuw kapitaal aan te trekken door aandelen uit te geven. Aandeelhouders zijn in een bv alleen aansprakelijk voor het bedrag dat ze geïnvesteerd hebben. Hierdoor lopen zij maar een beperkt risico.
Een bv kan personeel in dienst nemen
Met een bv heb je de mogelijkheid om personeel in dienst te nemen. En ja, aan het aannemen van vast personeel kleven een hoop risico’s zoals doorbetaling bij ziekte, arbeidsongeschiktheid of een faillissement. Bij een bv ben je beperkt in het risico. In het slechtste geval gaat jouw bv failliet, maar ben je zelf niet persoonlijk aansprakelijk voor de schulden.
Een hypotheek afsluiten
Als (startende) ondernemer is het vaak lastig om een hypotheek af te sluiten bij een bank. Vaak moet je cijfers laten zien van een aantal jaar terug. Een hypotheeklening vanuit de bv kan mogelijk uitkomst bieden. Je kunt jezelf namelijk vanuit de bv een hypothecaire lening verstrekken tegen gunstige voorwaarden. En door te voldoen aan de wettelijke eisen heb je zelfs ook nog recht op hypotheekrente aftrek.
Stappenplan bv starten
Bij het oprichten van een bv is het van belang om met een aantal dingen rekening te houden. Bedrijfstarten.nl helpt je graag op weg met behulp van onderstaand stappenplan:
Stap 1: stel een ondernemingsplan op
Stel een duidelijk ondernemingsplan op. Een goed ondernemingsplan zorgt ervoor dat je op een rijtje hebt wat je met je bv wilt gaan doen, in welke markt en hoe jij je doelen gaat behalen. Denk ook na over wie het bestuur gaat vormen, wat de vestigingsplek van de bv wordt en of de bedrijfsnaam al dan niet door iemand anders wordt gebruikt.
Stap 2: persoonlijke holding en/of werk-bv oprichten
Stap 2 is het oprichten van een persoonlijke holding. Dit is een vennootschap die aandelen houdt in een andere vennootschap (werk-bv). Je richt dus als het ware twee bv’s op. Deze bv’s vormen samen de holdingstructuur. Met deze structuur geniet je een groot belastingvoordeel. Richt daarnaast ook de werk-bv op. In de werk-bv vinden de daadwerkelijke bedrijfsactiviteiten plaats.
Stap 3: inschrijven bij de KvK
Schrijf je bv of laat jouw bv inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK).
Stap 4: open een zakelijke bankrekening
Het is slim om een zakelijke bankrekening te openen, zodat je je privé- en zakelijke financiën gescheiden houdt. Kies je voor de holdingstructuur? Dan moeten de holding en de werk-bv allebei een afzonderlijke bankrekening hebben.
Stap 5: brief verlaging DGA-salaris
Bij het oprichten van een bv ben je al snel een directeur-grootaandeelhouder (DGA). De bv is verplicht om de DGA een minimum salaris van € 47.000, – per jaar uit te keren. Begrijpelijk als je hier in het begin nog niet voldoende omzet voor draait. Je kunt eenvoudig een verlaging van het salaris aanvragen door een brief naar de Belastingdienst te sturen waarin jij je verzoek tot verlaging onderbouwt.
Stap 6: sluit noodzakelijke contracten af
De Belastingdienst moet weten hoe jouw bedrijfsstructuur eruit komt te zien. Dit regel je eenvoudig door een aantal noodzakelijke contracten af te sluiten. Noodzakelijk omdat, wanneer je dit niet doet, je boetes en naheffingen riskeert.
Stap 7: registreer je merk
Je wilt natuurlijk niet dat een ander bedrijf er zomaar met de naam van jouw bv vandoor gaat. Daarom is het belangrijk om je merk te registreren. En alleen registratie bij de Kvk is dan niet voldoende.
Stap 8: dek je risico’s af
Na het oprichten van de bv heb je en solide basis gecreëerd. Nu moet je de overige risico’s nog in kaart brengen en afdekken. Wij kunnen het belang van goede contracten, zoals arbeidsovereenkomsten, algemene voorwaarden, stageovereenkomsten, freelance overeenkomsten, samenwerkingsovereenkomsten en akten van overdracht van rechten niet genoeg benadrukken.
Stap 9: zet je administratie op
Het is belangrijk om je financiële administratie goed op orde te hebben en te houden na het oprichten van je bv. Wil je dit liever niet uitbesteden? Houd dan zelf deze administratie goed bij in bijvoorbeeld een online boekhoudprogramma. Besteed je jouw tijd liever aan de groei van je bedrijf? Dan is het wellicht een slimme zet om de (financiële) administratie wel uit te besteden.
Stap 10: sluit de nodige verzekeringen af
Sluit de nodige verzekeringen af, zodat je veelvoorkomende risico’s afdekt. Veel voorkomende risico’s zijn bijvoorbeeld langdurig zieken of ongevallen op de werkvloer.
Wij kunnen ons zo voorstellen dat bovenstaand stappenplan vragen bij je oproept. Met onze jarenlange ervaring helpen we je graag op de juiste weg wat betreft het starten van je bv.
Meer informatie? Neem contact op
Wil je een bedrijf starten en gaat jouw voorkeur uit naar het oprichten van een bv? Maar heb je daarover nog vragen of ben je op zoek naar advies en een ervaren professional? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij van Bedrijfstarten.nl kijken en denken graag met je mee.
Contact
Bedrijfstarten Services
- info@bedrijfstarten.nl
- Kvk: 85027804
Terugbel verzoek
Daarom kiest u voor ons
- Team van professionals
- Jarenlange ervaring
- Uitgebreid dienstaanbod
- Begeleiding van A tot Z
- 500+ BV's opgericht