Een zakelijke website maken: 11 tips om op te vallen tussen je concurrenten

1716296314771

Antoine Beckers

CTO – Bedrijfstarten.nl

Via Bedrijfstarten.nl helpen we startups en snelgroeiende ondernemingen de volgende stap te maken. 

Wanneer je als ondernemer jezelf wilt presenteren aan de buitenwereld zul je vaak ook in het bezit moeten zijn van een zakelijke website. Je website is het online visitekaartje dat direct tot de verbeelding moet spreken voor nieuwe klanten, eventuele leveranciers en partners. 

Een goed ontworpen website helpt niet alleen om vertrouwen op te bouwen, het kan ook een ware conversiemachine zijn. Hoe je dat voor elkaar botst, vertellen we je graag in deze blog. 

Hoe jij een zakelijke website maakt dat zich onderscheidt 

Als beginnende ondernemer draaien de eerste maanden vooral om het opbouwen van je merk en het vinden van je eerste klanten. Als jij een 1-in-een-dozijn website hebt, zal het moeilijk zijn om op te vallen in een concurrerende markt. Een standaard website mist vaak de unieke elementen die je bedrijf onderscheiden van de rest. Daarom is het belangrijk om je website te ontwerpen met je doelgroep in gedachten.

zakelijke website maken

We hebben 11 tips voor je op een rijtje gezet die je helpen om een zakelijke website te maken die niet alleen functioneel is, maar ook écht indruk maakt.

1 – Zorg dat je bedrijfsnaam ook de domeinnaam is 

Naar alle waarschijnlijkheid heb je al een bedrijfsnaam. Het beste advies dat we je kunnen geven is om je domeinnaam, de URL van de website, zo dicht mogelijk bij je bedrijfsnaam te houden. Dit maakt het voor potentiële klanten makkelijker om je online te vinden en zorgt voor herkenbaarheid en consistentie. Hoewel een bepaalde domeinnaam wellicht heel interessant of creatief kan lijken, is het toch aan te raden om dicht bij jezelf te blijven. 

Moet je nog een bedrijfsnaam bedenken? Dan helpen wij je graag! 

Wat is een domeinnaam? Een domeinnaam is de naam van een website die internetgebruikers in hun browser intypen om toegang te krijgen tot jouw site. Het is in feite het digitale adres van je website op het internet. Een voorbeeld van een domeinnaam is www.bedrijfstarten.nl

2 – Zorg voor een website dat past bij je doelgroep

Je website moet aansluiten op hetgeen jouw doelgroep aanspreekt. Als je een jonge doelgroep hebt zit niemand te wachten op een koude, informele uitstraling of een verouderd design. In plaats daarvan wil je juist een moderne, frisse uitstraling creëren die qua tone of voice exact overeenkomt met jouw grootste klantgroep. 

Weet je eigenlijk nog niet wie nu eigenlijk je doelgroep is? Zorg dan dat je deze eerst uitwerkt. Op basis daarvan kun je beslissingen nemen over het ontwerp, de inhoud en de functionaliteiten van je website. Denk aan leeftijd, interesses, online gedrag en behoeften van je klanten.

3 – Zorg voor de auteursrechten op je website

Je hebt verschillende opties voor het creëren van je website. Je kunt zelf aan de slag gaan met het maken van een website op basis van een template, je kan ook op iemands expertise bouwen en een externe partij inschakelen. Houd er rekening mee dat de persoon die de website ontwerpt automatisch het auteursrecht bezit. Zorg er dan ook altijd voor dat je voorafgaan duidelijke afspraken maakt over de overdracht van dit recht. 

4 – Maak je website toegankelijk

Je website moet geen eindeloos doolhof worden waardoor men door de bomen het bos niet meer ziet. Zorg er dan ook voor dat het voor je doelgroep direct duidelijk is hoe ze zich op je site kunnen bewegen en waar ze de informatie kunnen vinden die ze zoeken. Denk aan een duidelijke landingspagina, een overzichtelijk menu en een zoekfunctie die bezoekers in staat stelt om snel te vinden wat ze nodig hebben.

5 – Zorg voor een SEO-geoptimaliseerde website

Dat websitebezoekers vinden wat ze moeten vinden op je website, dat is één. Eigenlijk moeten we een stap terug zetten, want hoe komen ze überhaupt op jouw website terecht? Dit is waar zoekmachineoptimalisatie (SEO) om de hoek komt kijken. Door je website te optimaliseren voor zoekmachines, zorg je ervoor dat deze beter wordt geïndexeerd en hoger in de zoekresultaten verschijnt. 

Hoe ga je met SEO aan de slag? Zoek online naar informatie om dit zelf uit te voeren of neem een SEO specialist in de arm die je kan helpen bij het ontwikkelen van een strategie op maat. 

6 – Presenteer je zelf als een specialist

Nu de website staat, de bedrijfsnaam is gekozen en je de basis hebt gelegd voor je online aanwezigheid, is het belangrijk om jezelf te positioneren als een autoriteit in jouw vakgebied. Door goede content te delen, regelmatig updates te plaatsen en actief deel te nemen aan discussies op sociale media, kun je ervoor zorgen dat je langzaamaan wordt gezien als een deskundige in jouw vakgebied. 

een goede zakelijke website is je visitekaartje

7 – Zorg voor persoonlijke, professionele fotografie

Websitebezoekers willen weten met wie ze te maken krijgen. Professionele foto’s van mensen achter je bedrijf, zoals teamleden of jezelf, geven een persoonlijk tintje aan je website en helpen bij het opbouwen van vertrouwen. Zorg er dan ook voor dat je goede foto’s gebruikt van hoge kwaliteit. Overweeg ook om niet alleen formele portretten te gebruiken, maar ook te kiezen voor actie-foto’s. 

“Maak indruk met een zakelijke website die niet alleen onderscheidend is, maar ook echt antwoord geeft op de vragen die je doelgroep heeft.”

8 – Zorg voor een kickstart met SEA campagnes

SEO is een langetermijndoelstelling. Nu is het vooral belangrijk dat je in de eerste maanden al direct werkt aan je websitebezoekers. SEA is dan de oplossing. Onder SEA, voluit Search Engine Advertising, verstaan we alle inspanningen om betaalde advertenties te plaatsen in zoekmachines zoals Google. Met SEA kun je gerichte advertenties maken die direct boven of onder de organische zoekresultaten verschijnen, waardoor je sneller zichtbaar bent voor potentiële klanten.

9 – Haal klantreviews binnen

Reviews helpen bij het creëren van vertrouwen en geloofwaardigheid voor je bedrijf. Potentiële klanten hechten veel waarde aan de ervaringen van anderen voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Het is dan ook essentieel om actief klantreviews te verzamelen en deze op een prominente manier te presenteren. 

Wist je dat reviews ook een belangrijke rol spelen voor je vindbaarheid? Google hecht namelijk net zoveel waarde aan goede aanbevelingen van anderen.

10 – Zorg voor een veilige website

Dat deze tip als 10e wordt gegeven, wil niet zeggen dat het minder belangrijk is. Integendeel zelfs! Het is van essentieel belang dat je een veilige website hebt dat beschikt over een SSL certificaat en andere beveiligingsmaatregelen, zoals een bijgewerkte firewall en malware-scanning. Dit geeft bezoekers het vertrouwen dat hun informatie goed wordt beschermd.

11 –  Let ook op de mobiele weergave van je website

De meeste webdesigners houden uiteraard rekening met de responsiviteit van de website. Toch is het essentieel om zelf ook goed te controleren hoe je website eruitziet en functioneert op verschillende mobiele apparaten en schermformaten. Steeds meer mensen bezoeken websites namelijk op hun smartphone. In sommige branches is dat percentage zelfs ruim 80%! 

Zorg ervoor dat afbeeldingen goed schalen, teksten leesbaar zijn zonder in te zoomen en dat knoppen groot genoeg zijn om gemakkelijk aangeraakt te worden. 

Meer weten over een zakelijke website als beginnende ondernemer? 

Het opzetten van een effectieve zakelijke website kan een uitdaging zijn, zeker wanneer je als beginnende ondernemer nog zoekende bent naar nieuwe klanten. Gelukkig kunnen onze specialisten van Bedrijfstarten.nl je helpen bij het vormgeven van jouw bedrijf. Neem dan ook contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en ontdek hoe we samen jouw zakelijke website kunnen vormgeven en laten groeien!