Het ontwikkelen van een strategie, hoe doe je dat?

Antoine Beckers

CTO – Bedrijfstarten.nl

Via Bedrijfstarten.nl helpen we startups en snelgroeiende ondernemingen de volgende stap te maken. 

Het hebben van een strategisch plan is ontzettend belangrijk om concrete doelen te stellen waarnaar kan worden toegewerkt. Zowel voor start-ups als miljoenenbedrijven. Zie het als een uitgeschreven route naar de stip op de horizon. En hoewel veel mensen denken dat een strategie een boekwerk is van honderden pagina’s, hoeft dit in werkelijk absoluut niet zo te zijn. Integendeel zelfs!

Het ontwikkelen van een strategie is nodig voor als je een eenmanszaak, BV of stichting gaat oprichten.

In deze blog gaan we dieper in op het begrip strategie, benoemen we wat nu eigenlijk de basis vormt van een strategisch plan, en geven we praktische handvatten om een effectieve strategie te ontwikkelen.

Om te beginnen: Wat is nu eigenlijk een strategie? 

Een strategie is in de basis een plan van aanpak dat is ontworpen om specifieke doelen voor jouw bedrijf in kaart te brengen. Het is een bewuste keuze van richting en acties die een organisatie neemt om langetermijndoelen te verwezenlijken. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de omzet, het vergroten van marktaandeel, het verbeteren van klanttevredenheid, of het innoveren van producten en diensten.

Een goede strategie omvat niet alleen een omschrijving van wat een organisatie gaat doen, maar juist ook hoe het dit gaat doen en welke middelen er nog meer nodig zijn om tot een succesvol resultaat te komen. 

Wat vormt de basis van een strategie? 

Een strategie wordt gevormd door de missie, visie en kernwaarden van een organisatie. Samen vormen deze elementen de basis die de richting en focus van de strategie bepalen. Daarnaast dienen ze ook als referentiepunt bij het nemen van strategische beslissingen. 

Het is vooral belangrijk dat de strategie aansluit bij de missie en visie van het bedrijf. Stel jezelf dan ook geregeld de vraag of de doelen die worden omschreven passen bij de identiteit van het bedrijf. Zo worden interne spanningen en tegenstrijdigheden voorkomen. Door daarnaast regelmatig te evalueren of de strategie overeenkomt met de missie, visie en kernwaarden, kan worden gecontroleerd of het bedrijf op koers blijft om de doelen te bereiken.

Hoe werk je een strategie uit? 

Dan de belangrijkste vraag. Hoe werk je nu eigenlijk zo’n strategie uit? Door met name te focussen op de volgende 5 elementen kun jij een ijzersterke strategie uitwerken: 

1 – Bepaal je visie 

Definieer duidelijk wat de gewenste toekomstige staat van je organisatie is. Wat wil je bereiken en waar streef je naar op de lange termijn? Deze visie dient als richtinggevend kompas voor alle strategische beslissingen en acties die je neemt.

2 – Maak een grondige analyse

Voordat je begint met het uitwerken van doelstellingen is het van belang dat je de huidige situatie van het bedrijf in kaart brengt. Wat is nu de jaarlijkse omzet? Hoe ziet het klantenbestand eruit en wat zijn hun behoeften? Welke producten of diensten worden momenteel aangeboden en hoe presteren ze in de markt? 

3 – Begin met het omschrijven van de doelstellingen

Nu je een grondige analyse hebt gemaakt en een duidelijk beeld hebt van de huidige situatie van het bedrijf, is het tijd om concrete doelstellingen te formuleren. Wat wil je concreet bereiken? Omschrijf de doelstellingen SMART (zie ook onderstaand) en zorg ervoor dat ze in lijn zijn met de visie en missie van het bedrijf.

4 – Ontwikkel een actieplan

Hoe ga je de doelstelling concreet omzetten in resultaten? Een belangrijke vraag! Door een actieplan te maken, waarin je omschrijft wat er moet gebeuren om het doel te behalen, creëer je een roadmap voor succes. In het actieplan worden specifieke taken en activiteiten beschreven die nodig zijn om de doelstellingen te bereiken.

Denk aan SMART doelen

Het SMART-formuleren van doelstellingen kan je helpen bij het creëren van heldere en haalbare doelen. Door ze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden te maken, zorg je voor duidelijkheid en focus in je strategie. 

Specifieke doelen helpen bij het richten van de inspanningen, meetbare doelen bieden een manier om de voortgang te meten, acceptabele doelen vergroten de betrokkenheid van alle belanghebbenden, realistische doelen zorgen voor haalbaarheid en tijdgebonden doelen geven een duidelijke deadline voor het behalen van de doelstelling. Het gebruik van SMART-doelen is een effectieve manier om ervoor te zorgen dat je strategie gericht is en dat alle acties bijdragen aan het behalen van de gewenste resultaten.

Een strategie omzetten naar concrete doelen

Nu je een strategie hebt opgezet die uitstekende richtlijnen biedt voor de lange termijn, is het tijd om deze om te zetten naar concrete doelen. Wil je bijvoorbeeld meer omzet realiseren in een bepaalde maand? Formuleer dan een specifiek doel, zoals het behalen van een X bedrag aan omzet in die specifieke maand. Zorg er vervolgens voor dat dit doel meetbaar is, zodat je kunt bijhouden of je de gewenste resultaten behaalt. Stel een realistisch doel dat haalbaar is binnen de gegeven omstandigheden en hulpbronnen. 

Meer weten over het opzetten van een strategisch plan? 

Het opzetten van een strategisch plan is absoluut de moeite waard wanneer je met het bedrijf wilt groeien, specifieke doelen wilt behalen of altijd scherp wilt blijven om het uiterste van de organisatie te vragen. Een goed doordacht strategisch plan helpt bij het creëren van een duidelijke richting voor de toekomst en het identificeren van kansen en bedreigingen. 

Bij Bedrijfstarten.nl zijn wij groot voorstander van het hebben van een strategisch plan. We zien het als een belangrijke leidraad om de successen van jouw bedrijf meetbaar te maken en continu scherp te blijven op je doelstellingen en groeipotentieel. We vertellen je dan ook graag meer over de waarde van een strategie. Neem hiervoor geheel vrijblijvend contact met ons op.