Concurrentieanalyse maken

Antoine Beckers

CTO – Bedrijfstarten.nl

Via Bedrijfstarten.nl helpen we startups en snelgroeiende ondernemingen de volgende stap te maken. 

De onderscheidendheid van jouw eigen bedrijf is essentieel om het verschil te maken tussen succes en falen in een competitieve markt. Het stelt je in staat om je unieke waarde te benadrukken, klanten aan te trekken en te behouden en een sterke merkidentiteit op te bouwen. 

Je weet pas wanneer je onderscheidend bent door goed te weten wat je concurrenten doen. Een concurrentieanalyse maken is dan ook een waardevolle troef om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je rivalen. Zo kun jij inspelen op de kansen in de markt. 

Wat is een concurrentieanalyse? 

Het woord zegt het al, een concurrentieanalyse is een grondige analyse van jouw concurrenten. In wat ze goed doen, waar hun sterke punten liggen en welke strategieën ze hanteren om klanten aan te trekken. Door nauwkeurig en systematisch in kaart te brengen hoe zij opereren, is het mogelijk om betere tactische beslissingen te nemen. 

Enkele zaken die je in een concurrentieanalyse in kaart brengt: 

  • De doelgroepen van de concurrentie
  • De producten en/of diensten die zij aanbieden
  • De markt waarin ze actief zijn en de grootte ervan
  • De prijs van de producten en/of diensten die ze aanbieden
  • De marketing- en communicatiestrategieën die ze gebruiken
  • De sterke en zwakke punten van de concurrenten

Bepaal eerst wie je concurrenten zijn? 

Voordat je begint met het maken van een concurrentieanalyse is het belangrijk om te weten wie nu eigenlijk je concurrenten zijn? Zoek online of er bedrijven zijn die soortgelijke producten of diensten verkopen, kijk eventueel ook naar bedrijven die een gedeelte van jouw aanbod dekken en neem ook de bedrijven die een alternatieve oplossing bieden voor de behoeften van je doelgroep mee. Maak een lijstje met verschillende soorten concurrenten en kijk met name naar de verschillende bedrijfsgroottes en ervaringen. 

Heb je moeite om in te schatten wie nu eigenlijk je concurrenten zijn? Raadpleeg dan vrienden, familieleden en kennissen om met je mee te denken. Hoe beter je de concurrenten in zicht hebt, hoe waardevoller je analyse zal zijn. 

Tip: Het ontwikkelen van een strategie, hoe doe je dat?

Wat zijn de voordelen van een concurrentieanalyse? 

Een concurrentieanalyse opstellen heeft vele voordelen. Niet alleen ben je gericht bezig met het in kaart brengen van de concurrentie, je verkrijgt ook waardevolle inzichten die je strategieën kunnen versterken. Enkele belangrijke voordelen zijn:

  • Inzicht in marktpositie: Je krijgt een duidelijk beeld van waar jouw bedrijf staat ten opzichte van concurrenten.
  • Identificatie van kansen: Door de sterke en zwakke punten van concurrenten te analyseren, ontdek je kansen om met jouw bedrijf te groeien.
  • Verbetering van strategieën: De analyse helpt je om je eigen strategieën en processen te optimaliseren op basis van wat wel en niet werkt in de markt.
  • Risicovermijding: Door te begrijpen welke fouten concurrenten hebben gemaakt, kun je vergelijkbare valkuilen vermijden. 


Je hebt een concurrentieanalyse gemaakt: wat nu? 

Heb je met succes een concurrentieanalyse gemaakt en zit al je ziel en zaligheid in deze waardevolle inzichten? Dan is het tijd om deze informatie om te zetten in actie. Is het voor jou nu bijvoorbeeld duidelijk wat jouw positie in de markt is? Zorg er dan voor dat je een actieplan opstelt om je unieke waarde te benutten. Wil je je identificeren met de grotere spelers in de branche? Gebruik dan de inzichten uit de analyse om zelf de stappen te zetten die nodig zijn. 

Bepaal welke specifieke stappen je kunt nemen om je aanbod te verbeteren, je marketingstrategie aan te passen of je klantenservice te optimaliseren. Dit kan ook betekenen dat je nieuwe doelgroepen gaat aanspreken of je communicatie richting de bestaande klanten heroverweegt.

Wil je groeien met jouw onderneming? Schakel Bedrijfstarten.nl in! 

De concurrentieanalyse is slechts een klein onderdeel van hetgeen dat nodig is om daadwerkelijk stappen te zetten met jouw bedrijf. En toch biedt het veel waarde om inzicht te krijgen in jouw huidige positie in de markt. Hierdoor kun je de stip op de horizon helderder definiëren en gerichter werken aan je groeidoelen.
Kun je wel wat ondersteuning gebruiken om écht stappen te maken met jouw onderneming? Of wil je een eigen bedrijf starten? De specialisten van Bedrijfstarten.nl staan graag voor je klaar. Met jarenlange ervaring in het begeleiden van ondernemers bieden wij praktische strategieën en inzichten die helpen om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Neem hiervoor geheel vrijblijvend contact met ons op.